pc
Sytuacja na rynku transportu drogowego w Polsce zdecydowanie sprzyja przewoźnikom. 45% polskich firm przewozowych, biorących udział w badaniu Grupy Transporeon Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018, wskazało na ponad 5-procentowy wzrost dochodu w 2017 roku, a 79% prognozowało zwiększenie obrotów do końca br. Załadowcy zmagają się ze zbyt małą dostępnością przewoźników, wysokimi kosztami transportu, a także procesami planowania, które okazują się nieefektywne.
– Pierwsza połowa 2018 roku umocniła pozycję przewoźników w całej Unii Europejskiej ze względu na sukcesywny spadek możliwości przewozowych. 46% polskich firm transportowych, biorących udział w naszym badaniu, upatrywało w nim przyczyny wzrostu cen za transport, a ponad 60% zadeklarowała wówczas, że spodziewa się dalszego zwiększania się wartości tego wskaźnika, co postawiłoby przewoźników w jeszcze korzystniejszym położeniu w stosunku do załadowców – komentuje Mariusz Nowak, Key Account Manager w Grupie Transporeon.
Aż 63% badanych firm przewozowych w Polsce wyraziło chęć inwestycji w rozwój swojej floty, a jedynie 25% zamierzało utrzymać ją na tym samym poziomie. Dla porównania, wśród wszystkich przewoźników z Unii Europejskiej, biorących udział w badaniu Grupy Transporeon, takie plany zadeklarowało odpowiednio 51% i 36% respondentów. Może to wynikać z faktu, że Polska znajduje się obecnie w relatywnie dobrej sytuacji gospodarczej na tle innych krajów unijnych. Według Eurostatu, w III kwartale 2018 roku odnotowała najwyższą roczną dynamikę produktu krajowego brutto spośród wszystkich państw Unii Europejskiej, które przedstawiły swoje dane w tym zakresie. Z kolei Główny Urząd Statystyczny (GUS) podaje, że we wrześniu 2018 roku produkcja sprzedana przemysłu w Polsce wzrosła o 2,8% w porównaniu do września 2017 roku.
Pomimo, że przewoźnicy chcą rozbudowywać swoje floty, barierę w rozwoju biznesu może stanowić dla nich pogłębiający się niedobór kierowców – deficytu „rąk do pracy” obawia się aż połowa badanych firm przewozowych w Polsce i aż 59% w całej Unii Europejskiej. Niewiele mniej, bo 48% polskich respondentów, stwierdziło, że odczuwa też skutki rosnących cen paliwa. Zdecydowanie mniej niepokojące są dla nich zmiany w regulacjach prawnych (5% wskazań), które stanowią poważne wyzwanie dla przewoźników w wybranych krajach unijnych (takiej odpowiedzi udzieliło 25% firm przewozowych).
– Niedobory kadrowe to obecnie jedno z największych wyzwań dla europejskich przewoźników. Tylko w Polsce deficyt kierowców szacowany jest na około 20%. Co więcej, średnia wieku kierowców w transporcie międzynarodowym wynosi 50 lat, co oznacza, że wielu z nich w niedługim czasie przejdzie na emeryturę. Pomimo rosnących zarobków, rąk do pracy nie przybywa, co może świadczyć o tym, że problem będzie się pogłębiał. Taka sytuacja odbijać się będzie na możliwościach przewozowych na rynku oraz cenach za transport, co w pierwszej kolejności odczują załadowcy – mówi Mariusz Nowak.
Bolączki załadowców
Ograniczona dostępność przewoźników oraz wysokie koszty transportu stanowią ogromne wyzwanie dla załadowców. Okazuje się jednak, że nie są to jedyne problemy, z jakimi muszą się borykać.
– Podczas konferencji Transporeon Logistic Dialogue 2018, która miała miejsce w listopadzie, poprosiliśmy załadowców, aby wskazali kluczowe dla nich obszary problemowe. Okazało się, że są to: zarządzanie strefami załadunkowymi i rozładunkowymi, które jednego dnia mogą być przepełnione, a kolejnego całkowicie puste, jak również zbyt czasochłonne wyszukiwanie przewoźników oraz prowadzenie z nimi bieżącej korespondencji – mówi Mariusz Nowak.
Pomocne systemy IT
– Do poprawy sytuacji załadowców może znacząco przyczynić się ograniczenie pracy manualnej, obarczonej ryzykiem błędu i nieefektywności, na rzecz inteligentnych systemów IT. Przykładowo, wykorzystanie platformy Transporeon pomaga zdecydowanie bardziej efektywnie planować transport, a dodatkowo pozwala zredukować koszty administracyjne związane z wyszukiwaniem oraz prowadzeniem korespondencji z przewoźnikami. Z doświadczenia wiemy, że mogą one zostać obniżone nawet o 30% – dodaje Mariusz Nowak.
Cyfryzacja procesów logistycznych ma ogromne znaczenie także dla przewoźników. 63% polskich firm przewozowych biorących udział w badaniu Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018 widzi w niej szansę na dalszy rozwój biznesu.
Informacje o badaniu Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018
Badanie Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018 zostało przeprowadzone przez Grupę Transporeon w maju 2018 roku. Wśród uczestników znalazło się ponad 1 000 europejskich firm przewozowych, również z Polski, o różnej wielkości i skali działania, obsługujących rynki lokalne, zagraniczne lub oba jednocześnie oraz świadczących usługi w różnych branżach, działających na platformie TiContract.
Informacje o Grupie Transporeon
Grupa Transporeon jest dostawcą inteligentnych rozwiązań IT dostępnych w chmurze, pozwalających na znaczne ograniczenie kosztów działów logistyki, redukcję zatorów na rampach oraz pustych przewozów, a także zwiększenie wydajności procesów w całym łańcuchu dostaw, w tym możliwości załadunkowych i rozładunkowych magazynów. Ponadto, wpływają one na obniżenie emisji CO2 do atmosfery. Rozwiązania Grupy Transporeon można dowolnie konfigurować, stosownie do potrzeb różnych branż, a także integrować z zewnętrznymi systemami informatycznymi, takimi jak ERP. Firma łączy globalną sieć ponad 1 000 załadowców (producentów oraz dostawców), 65 000 przewoźników (3PL oraz 4PL) i ponad 100 000 pozostałych użytkowników (m.in. spedytorów oraz specjalistów ds. logistyki i obsługi klienta) w ponad 100 krajach za pośrednictwem systemu dostępnego w 24 wersjach językowych.
Flagowym produktem Grupy Transporeon jest oparta na chmurze platforma logistyczna pod nazwą Transporeon, umożliwiająca nawiązanie najbardziej efektywnej i korzystnej cenowo współpracy pomiędzy załadowcami a przewoźnikami. Jej kluczowe funkcje to zlecanie transportów, rezerwacja okien czasowych oraz monitorowanie przewozów w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, Grupa Transporeon posiada platformy do organizacji i zarządzania przetargami (TiContract) oraz do obsługi zleceń sieci handlowych (Mercareon). Oferta dla klientów obejmuje wdrożenie inteligentnych systemów IT oraz ich obsługę, a także szkolenia dla załadowców i przewoźników oraz bieżące konsultacje i doradztwo. Rozwiązania oferowane przez Grupę Transporeon posiadają certyfikat ISO 27001 i znajdują zastosowanie w licznych branżach przemysłu, takich jak branża chemiczna, papiernicza, budowlana, drzewna, opakowaniowa czy FMCG.
Raport Grupy Transporeon z badania Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"