Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności (CTBO) Politechniki Gdańskiej jest zaangażowane w prowadzone w PGZ Stocznia Wojenna naprawy główne i dokowe na trałowcach wchodzących w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i stacjonujących w Porcie Wojennym Świnoujście.
W ramach zlecenia Centrum zrealizuje prace w zakresie stacji hydrolokacyjnych typu MG-89DSP i SHL-200DSP, okrętowych urządzeń demagnetyzacyjnych typu EKD-207, stacji ochrony katodowej i podzespołów systemu głębinowego Ukwiał na trałowcach proj. 207, ORP Drużno i ORP Wigry. Jest to element przedsięwzięcia realizowanego w Gdyni przez PGZ Stocznia Wojenna dla polskiej Marynarki Wojennej.
Oba okręty są kolejnymi przechodzącymi naprawy i modernizacje, w co zaangażowano specjalistów Politechniki Gdańskiej z CTBO. Wcześniej na ORP Nakło i ORP Drużno podjęli się oni usprawnienia i modyfikacji systemów obrony biernej do monitorowania i minimalizacji pól fizycznych oraz systemów broni podwodnej. Poprzez realizację takich zamówień uczelnia ma podkreślać swoje zaangażowanie w obronność i potencjał modernizacyjny. Wdraża także myśl techniczną, aktywnie uczestnicząc w utrzymywaniu gotowości bojowej okrętów służących pod biało-czerwoną banderą.
Przechodzące naprawę średnią i dokową okręty to trałowce projektu 207, które jako małomagnetyczne jednostki przeznaczone są do wykonywania zadań z zakresu wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego. Umowę na wykonanie prac na nich PGZ Stocznia Wojenna podpisała w sierpniu tego roku.
W przypadku ORP Drużno (641) umowa przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń nabytych podczas użytkowania zmodernizowanych trałowców proj. 207 w tym m.in. modernizacji systemu chłodzenia wodą morską oraz systemu sprężonego powietrza wraz z montażem nowych sprężarek. Pobyt w stoczni jest też wykorzystywany również do przeglądu i prac konserwacyjnych kadłuba oraz urządzeń i mechanizmów, w tym systemów broni podwodnej. Zostaną także zmodernizowane systemy łączności.
Zakres prac na ORP Wigry (644) jest szerszy i obejmuje gruntowną modernizację polegająca na wymianie silników głównych wraz z przekładniami. Wymieniona zostanie także cała elektrownia okrętowa włącznie z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową. Naprawie są poddawane systemy broni podwodnej a jednostka zostanir wyposażona w nowe sprężarki oraz systemy okrętowe dostosowane do nowych urządzeń, w tym nowoczesne systemy nawigacji i łączności.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii