• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Po trzech kwartałach br. porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym

AK

11.10.2021 18:25 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Po trzech kwartałach br. porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym
Po trzech kwartałach br. porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym  - GospodarkaMorska.pl
Fot. promocyjne

W portach Szczecin-Świnoujście spółki przeładunkowe obsłużyły o 8,3 proc. więcej ładunków w okresie styczeń-wrzesień br. w porównaniu do tego samego okresu ub. roku. Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście opublikował najnowsze dane za trzy kwartały 2021.

Wzrosty zauważalne są w niemal wszystkich grupach towarowych. Co istotne towarów jest także więcej wobec okresu sprzed pandemii, a więc 2019 roku. W tym przypadku porty są na plusie o dwa procent.  

Najlepszy wynik pod względem obsłużonej ilości notuje ruda. W tym roku na plusie o 29 proc. wobec ub. roku. Drugie miejsce pod względem dynamiki wzrostu z wynikiem +11 proc. przypada drobnicy, w tym drobnica promowa +13 proc. Podium zamykają węgiel i kontenery notując tegoroczny wynik lepszy o odpowiednio 6,6 proc. i 6,1 proc. w porównaniu do ub. roku. 

Po trzech kwartałach tego roku w porównaniu do 2020 na plusie są także paliwa wzrost o 4 proc. oraz zboża w górę o 3,6 proc.

Jedyną grupą towarową, w której przeładowano nieco mniej ładunków aniżeli przed rokiem są inne masowe. Tutaj spadek o 5 procent wobec roku 2020. 

Zarząd portu przewiduje, że bieżący rok zakończy wynikiem zbliżonym do przeładunków sprzed pandemii, czyli z roku 2019. Wtedy to obydwa porty zakończyły rok wielkością ponad 32 mln ton obsłużonych ładunków. Jednak szacunki są ostrożnie, doświadczenia związane z pandemią pokazały jak rynek może być nieprzewidywalny. Choć z drugiej strony dane przeładunkowe za 2020  pokazały, że porty poradziły sobie z tym wyzwaniem bardzo dobrze, co potwierdzają również dane za trzy kwartały 2021 roku. Z resztą okres pandemii dowiódł jak ważne są porty dla gospodarki kraju i  regionu. W tym wymagającym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc nieprzerwanie usługi swoim klientom. 

Utrzymaniu wzrostowego trendu ilości obsługiwanych ładunków w portach służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. Ten stał się jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie, po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.

Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38875,00 $ tona -1,89% 20 paź
 Cynk 3583,00 $ tona -3,32% 20 paź
 Aluminium 3064,00 $ tona -3,50% 20 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.