PKN ORLEN złożył raport środowiskowy dla morskiej farmy
wiatrowej na Bałtyku. Zakończenie tego etapu otwiera drogę do pozyskania
pozwolenia na budowę oraz umożliwia uszczegółowienie harmonogramu i
warunków technicznych inwestycji. Wnioski z przeprowadzonych badań
posłużą do zaplanowania procesu realizacji i późniejszej eksploatacji
inwestycji w sposób optymalny dla środowiska naturalnego.
W
ramach prowadzonych prac badano obszar o łącznej powierzchni 323 km2,
wykorzystując przy tym specjalistyczny samolot oraz osiemnaście
jednostek pływających. Analizowano między innymi budowę geologiczną dna
morskiego, właściwości chemiczne wód, a także inwentaryzowano florę i
faunę występującą na obszarze planowanej inwestycji. Raport z badań
został przekazany do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku i
po uprzednich konsultacjach dokumentu z interesariuszami, w tym stroną
społeczną, będzie podstawą do wydania Decyzji o Środowiskowych
Uwarunkowaniach dla inwestycji.
- Realizacja projektu morskiej
farmy wiatrowej, jest kluczowa nie tylko w kontekście strategii PKN
ORLEN, zakładającej rozwój nisko- i zeroemisyjnych źródeł wytwarzania,
ale także w procesie transformacji polskiej energetyki. Blisko 1,2 GW
mocy zainstalowanej na Bałtyku, wraz z planowanymi przez nas
inwestycjami w aktywa gazowe, trwale zmieni miks energetyczny w Polsce,
zapewniając stabilność dostaw, przy znaczącej redukcji emisji.
Zakończenie badań środowiskowych i złożenie raportu dla morskiej
inwestycji jest milowym krokiem, który otwiera nam drogę do głębokich
zmian w polskim systemie elektroenergetycznym – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Kompleksowe
badania prowadzono od października 2018 do lutego 2020 roku. Na
potrzeby analizy jakości wód powierzchniowych i przydennych, w trakcie
projektu pobrano i zbadano prawie 5000 litrów wody morskiej. Na
podstawie pobranych próbek określono m.in. zakwaszenie, zawartość
zawiesiny, warunki tlenowe oraz obecność substancji szkodliwych. Dla
uzyskania informacji o zawartości zanieczyszczeń i biogenów w osadach z
dna morskiego pobrano prawie 400 próbek osadów powierzchniowych.
W
ramach badań geofizycznych pobrano 72 próbki rdzeniowe do głębokości
kilku metrów pod dnem morza. Na podstawie zgromadzonych danych możliwe
będzie stworzenie wstępnego planu rozmieszczenia turbin oraz wstępne
określenie optymalnego rodzaju i wielkości ich konstrukcji wsporczych.
Wykorzystując zdalnie sterowany pojazd podwodny, sprawdzono prawie 100
podwodnych obiektów, takich jak linie kablowe, głazowiska,
charakterystyczne utwory geologiczne czy leżące na dnie wraki statków,
które mogą mieć wpływ na finalne rozmieszczenie turbin.
Obecność
ssaków morskich weryfikowano przy użyciu podwodnych detektorów
akustycznych, a także wykonując loty samolotem obserwacyjnym. Obserwacje
ptaków oraz ich migracji wykonywano w czasie ponad 120 dni rejsowych.
Badania aktywności nietoperzy prowadzono w dwóch specjalistycznych
stacjach badawczych i na odcinku o łącznej długości 55 km.
Budowa
morskiej farmy wiatrowej jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych
PKN ORLEN wpisującym się w strategię Koncernu, zakładającą inwestycje w
nisko- i zeroemisyjne źródła wytwarzania. Prace nad rozwojem morskiej
energetyki wiatrowej Koncern prowadzi poprzez spółkę Baltic Power, która
posiada koncesję na budowę farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy
do 1,2 GW. Jej obszar, o łącznej powierzchni ok. 131 km2, zlokalizowany
jest ok. 23 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na
wysokości Choczewa i Łeby. Koncern posiada warunki przyłączenia farmy do
sieci oraz jest w trakcie procesu pozyskiwania partnera branżowego i
doradcy technicznego do realizacji inwestycji.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich