Azane Fuel Solutions, spółka joint venture stworzona przez firmę technologiczną ECONNECT Energy i firmę Amon Maritime specjalizującą się w projektach statków o zerowej emisji, otrzymała 8,6 mln euro od Norweskiej Inicjatywy Zielonej Platformy na dostarczanie ekologicznych rozwiązań do bunkrowania amoniaku.
Dwie norweskie firmy założyły spółkę joint venture w lipcu 2021 roku, aby wypełnić istniejącą lukę w łańcuchu wartości paliw amoniakalnych.
Partnerzy projektu opracują i zademonstrują sieć bunkrowania paliwa amoniakowego dla statków, umożliwiającą opłacalną i bezpieczną dystrybucję, przechowywanie, przesyłanie i wykorzystanie amoniaku jako paliwa bezwęglowego.
– Rząd norweski ustanowił program „Inicjatywa Zielonej Platformy”, aby pomóc w podnoszeniu właśnie tego typu innowacyjnych projektów. Amoniak jest ważny dla zielonej transformacji, zwłaszcza dla przemysłu żeglugowego. Będziemy hamować emisje, a nie rozwój – powiedział Sveinung Rotevatn, norweski minister klimatu i środowiska.
Nowe rozwiązania umożliwią odbieranie paliwa ze statków, ciężarówek i barek w stanie schłodzonym lub ciśnieniowym. Dodatkowo będą zoptymalizowane pod kątem statków napędzanych amoniakiem.
Kamień milowy dla projektu
Co więcej, rozwiązania te obejmują zarówno systemy lądowe, jak i pływające.
Aby zrealizować projekt, Azane Fuel Solutions pozyskała partnerów w całym łańcuchu wartości, w tym giganta przemysłowego Yara, który będzie produkować zielony amoniak.
– Ta dotacja jest ważnym kamieniem milowym dla projektu – powiedział Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia. – Opracowywanie rozwiązań w zakresie bunkrowania jest kluczowym elementem układanki, aby amoniak stał się paliwem o zerowej emisji.
Azane Fuel Solutions planuje oferować swoje produkty i usługi na całym świecie i postrzega rynek północnoeuropejski jako prawdopodobny wczesny odbiorca paliwa amoniakalnego dla przemysłu morskiego.
Amoniak zyskuje na popularności i staje się prawdopodobnym faworytem czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów