Korporacja Budowlana Doraco zakończyła pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia. Nabrzeże o długości ponad 400 metrów zostało przekazane do eksploatacji. Prace na nabrzeżu jednak trwają dalej, a cały projekt ma zakończyć się w 2026 roku.
Korporacja Budowlana Doraco poinformowała o zakończeniu pierwszego etapu przebudowy Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia. W ciągu 17 miesięcy powstało nowe nabrzeże o długości ponad 400 metrów i głębokości technicznej 15,5 metra, a także torowisko podsuwnicowe o długości 1 171 metra. Gotowe są nowe konstrukcje hydrotechniczne wraz z płytą nabrzeża i wyposażeniem, konstrukcje drogowe z nawierzchnią betonową, sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa i sanitarna, sieć elektroenergetyczna. Nowa infrastruktura została już przekazana do eksploatacji.
– Budowa była prowadzona przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało niezwykłej precyzji i koordynacji. Realizując projekt, wprowadziliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania i zabezpieczenia przed wypływem wód artezyjskich, przy zapewnieniu zabezpieczenia przed potencjalnym przebiciem napiętego zwierciadła wód gruntowych – mówi Piotr Siemaszko, Dyrektor Pionu Hydrotechniki w Doraco. – Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć budowę i jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji.
Spółka podała, że prowadzenie prac „pod ruchem”, czyli w trakcie normalnych operacji terminalowych, wymagało ścisłej współpracy z użytkownikami terminala i koordynacji prac. Dodatkowo wyzwaniem okazały się wahania stanów wód w połączeniu z ograniczeniami czasowymi i logistycznymi w pracy na wodzie, choćby dotyczących czasu cumowania, odcumowywania i manewrów jednostek pływających.
– Zorganizowanie wszystkich tych działań wymagało zaawansowanych umiejętności koordynacyjnych i logistycznych, aby nie zakłócać normalnej pracy portu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo i sprawny przebieg robót budowlanych – dodaje Adam Mańka, Dyrektor Kontraktu, Korporacja Budowlana Doraco.
W wielu operacjach podczas przebudowy brali udział nurkowie, którzy przy robotach rozbiórkowych, kafarowych, żelbetowych, sanitarnych i wyposażeniowych na bieżąco monitorowali, czy nie doszło do przypadkowego przebicia napiętego zwierciadła wód gruntowych lub niekontrolowanego rozlania betonu pod wodą.
Doraco pracuje w Porcie Gdynia dalej. Kolejny etap projektu obejmuje rozbiórkę Nabrzeża Helskiego II i Nabrzeża Oksywskiego oraz budowę nowego odcinka nabrzeża wraz z wyposażeniem. Plany uwzględniają także dodatkowe torowisko podsuwnicowe, budowę nawierzchni przeładunkowej o obciążeniu użytkowym 40kN/m2, niezbędnych sieci wodno-kanalizacyjnej, elektrenergetycznej i teletechnicznej. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2026 roku.
Fot. Korporacja Budowlana Doraco
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął