• <

Pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Helskiego w Gdyni zakończony

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Helskiego w Gdyni zakończony
Fot. Korporacja Budowlana Doraco

Korporacja Budowlana Doraco zakończyła pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia. Nabrzeże o długości ponad 400 metrów zostało przekazane do eksploatacji. Prace na nabrzeżu jednak trwają dalej, a cały projekt ma zakończyć się w 2026 roku.

Korporacja Budowlana Doraco poinformowała o zakończeniu pierwszego etapu przebudowy Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia. W ciągu 17 miesięcy powstało nowe nabrzeże o długości ponad 400 metrów i głębokości technicznej 15,5 metra, a także torowisko podsuwnicowe o długości 1 171 metra. Gotowe są nowe konstrukcje hydrotechniczne wraz z płytą nabrzeża i wyposażeniem, konstrukcje drogowe z nawierzchnią betonową, sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa i sanitarna, sieć elektroenergetyczna. Nowa infrastruktura została już przekazana do eksploatacji.

– Budowa była prowadzona przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało niezwykłej precyzji i koordynacji. Realizując projekt, wprowadziliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania i zabezpieczenia przed wypływem wód artezyjskich, przy zapewnieniu zabezpieczenia przed potencjalnym przebiciem napiętego zwierciadła wód gruntowych – mówi Piotr Siemaszko, Dyrektor Pionu Hydrotechniki w Doraco. – Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć budowę i jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji.

Spółka podała, że prowadzenie prac „pod ruchem”, czyli w trakcie normalnych operacji terminalowych, wymagało ścisłej współpracy z użytkownikami terminala i koordynacji prac. Dodatkowo wyzwaniem okazały się wahania stanów wód w połączeniu z ograniczeniami czasowymi i logistycznymi w pracy na wodzie, choćby dotyczących czasu cumowania, odcumowywania i manewrów jednostek pływających.

– Zorganizowanie wszystkich tych działań wymagało zaawansowanych umiejętności koordynacyjnych i logistycznych, aby nie zakłócać normalnej pracy portu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo i sprawny przebieg robót budowlanych – dodaje Adam Mańka, Dyrektor Kontraktu, Korporacja Budowlana Doraco.

W wielu operacjach podczas przebudowy brali udział nurkowie, którzy przy robotach rozbiórkowych, kafarowych, żelbetowych, sanitarnych i wyposażeniowych na bieżąco monitorowali, czy nie doszło do przypadkowego przebicia napiętego zwierciadła wód gruntowych lub niekontrolowanego rozlania betonu pod wodą.

Doraco pracuje w Porcie Gdynia dalej. Kolejny etap projektu obejmuje rozbiórkę Nabrzeża Helskiego II i Nabrzeża Oksywskiego oraz budowę nowego odcinka nabrzeża wraz z wyposażeniem. Plany uwzględniają także dodatkowe torowisko podsuwnicowe, budowę nawierzchni przeładunkowej o obciążeniu użytkowym 40kN/m2, niezbędnych sieci wodno-kanalizacyjnej, elektrenergetycznej i teletechnicznej. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2026 roku.

Fot. Korporacja Budowlana Doraco


SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.