Amerykańska firma Arc Boat Company, specjalizująca się w produkcji wysokowydajnych łodzi elektrycznych, realizuje projekt pierwszego elektrycznego holownika dla portu w Los Angeles, który jest największym portem przeładunkowym w zachodniej półkuli. Holownik ma zostać dostarczony w 2025 r.
Holownik nie jest jednostką budowaną od zera, ale powstanie w efekcie modernizacji istniejącej z napędem diesla, przekształconej na w pełni elektryczną. Projekt jest prototypem, który ma umożliwić skalowanie technologii na większe holowniki w przyszłości.
Podstawą zmian jest elektryczny układ napędowy Arc z oprogramowaniem, oparty na architekturze wysokiego napięcia, stosowanej w łodzi Arc Sport. Układ zasila napędza będzie dwa silniki o łącznej mocy 600 KM. Duże akumulatory litowo-jonowe zapewniają zeroemisyjną pracę.
Holownik może być obsługiwany przez jedną osobę, w przeciwieństwie do większych holowników wymagających załogi 5-6 osób.
Projekt realizowany jest we współpracy z Diversified Marine Inc., stocznią z Portland w stanie Oregon.
Jednostka o nazwie "Retrofitted" holownik ma rozpocząć pracę w porcie Los Angeles latem 2025 roku.
Modernizacja ma wspierać cele środowiskowe portów Los Angeles i Long Beach, które dążą do zeroemisyjności sprzętu portowego do 2030 roku oraz zeroemisyjnych ciężarówek do 2035 roku. Elektryfikacja około 2000 holowników w USA mogłaby zredukować emisje gazów cieplarnianych odpowiadając wartości emisji 1,6 miliona samochodów rocznie. Projekt ma na celu nie tylko ograniczenie emisji, ale także obniżenie kosztów operacyjnych nawet o 50% w porównaniu z holownikami diesla, dzięki mniejszym wydatkom na paliwo i konserwację.
Port Los Angeles obsługuje 76% towarów morskich na Zachodnim Wybrzeżu USA i 31% w skali kraju, co podkreśla znaczenie modernizacji floty portowej. Inicjatywa wpisuje się w szersze działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wspierane przez granty, takie jak 31 milionów dolarów od California Air Resources Board na projekty redukcji emisji dla jednostek portowych. Projekt jest również krokiem w kierunku odbudowy amerykańskiego przemysłu stoczniowego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii