Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych należące do Portu Gdynia i baza paliw PERN w Dębogórzu to dziś kluczowe elementy infrastruktury stanowiące filary bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca obu podmiotów właśnie wchodzi na wyższy poziom. Trwają intensywne prace nad pogłębieniem toru wodnego w Porcie Gdynia, który pozwoli PERN rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 m.
Baza paliw w Dębogórzu w styczniu tego roku rozładowała aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu 2022 roku, realizując maksymalne możliwe wolumeny, a PERN wraz z Partnerami czyli Portem w Gdyni i PKP prowadzi szereg inwestycji by zwielokrotnić możliwości w tym zakresie.
Od 2016 roku PERN intensywnie rozwija bazę w Dębogórzu. Do tej pory spółka wybudowała już trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. mᶟ każdy. Dwa podobne trafią do użytku Klientów jeszcze w tym roku. To nie koniec inwestycji, gdyż PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników – tym razem o pojemności 50 tys. mᶟ każdy.
Spółka realizuje szereg działań, które pozwolą zwiększyć możliwości załadunku i ekspedycji paliw na transport kolejowy. Jest to istotny element z uwagi na konieczność jak najszybszego wywozu produktów na teren kraju.
– Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN.
Sukces Dębogórza zależy także od dobrej współpracy z partnerami takimi jak Port w Gdyni czy PKP, których inwestycje wspierają możliwości dystrybucji paliw.
Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął już projekt rozbudowy istniejącego Stanowiska SPPP w Porcie Gdynia w celu umożliwienia rozładunku do bazy w Dębogórzu zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton.
– Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A
Jeśli zaś chodzi o PKP PLK to spółka realizuje ambitny projekt - „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W ramach inwestycji PKP PLK przebuduje łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Efektem realizacji projektu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów.
Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo. Z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy PERN Dębogórze jak i Portu Gdynia, projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy.
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore