• <
nauta_2024

Ostatni statek zwodowany przez Karstensen w Gdyni. Kolejne wodowania w Gdańsku

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ostatni statek zwodowany przez Karstensen w Gdyni. Kolejne wodowania w Gdańsku
Ostatni statek zwodowany przez Karstensen w Gdyni. Kolejne wodowania w Gdańsku - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

18.07.2023
Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Taki widok na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni odchodzi do przeszłości. Stocznia Karstensen po raz ostatni zwodowała kadłub w lokalizacji, którą zajmowała od przeszło pięciu lat. Wszystkie kolejne statki będą powstawały na historycznym terenie Stoczni Gdańskiej.

Budowana jednostka to statek rybacki Finnuri Fridi (FD-86). Ma 88 metrów długości i planową pojemność rejestrową brutto wynoszącą 4500 GT. Wedle opisu na stronie Karstensena, ma osiągać prędkość do 17,5 węzła, a załoga będzie liczyć 20 osób.

Proces wodowania był złożony i obejmował kilka etapów. Najpierw z użyciem specjalnych wózków, na których znajdowała się jednostka, ustawiono ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny, zanurzalny pontono-dok, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Finnuri Fridi został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do właściwego wodowania. Ponton został zanurzony, a statek został wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu jednostkę przeholowano do Gdańska, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę.

Pod koniec ubiegłego roku kupując udziały w spółce Synergia 99 polska stocznia Karstensen stała się właścicielem działki liczącej 10,5 ha, a także pochylni i siedmiu słynnych, zielonych dźwigów Kone, będących charakterystyczną wizytówką Gdańska. W nowej lokalizacji firma przeprowadziła remont. W zamierzeniu przeprowadzka do Gdańska ma umożliwić zwiększenie potencjału produkcyjnego infrastruktury, która od początku służyła budowie statków. Teren w Gdańsku jest trzy razy większy niż w Gdyni, gdzie dodatkowo nie ma problemu z dostępem do nabrzeży. Nowa lokalizacja zapewni możliwość wodowania statków z dwóch pochylni, a także budowania kilku obiektów jednocześnie. Dzięki temu zdolności produkcyjne stoczni wyraźnie wzrosną. Jak podkreślił kierownik projektu Karstensen Karol Sielawa, wpłynie to również na utrzymanie charakteru tej części miasta w zakresie budowy statków, zapewniając też nowe miejsca pracy w branży stoczniowej.

Duńska grupa Karstensen była obecna w Porcie Gdynia od 2018 roku, wynajmując teren wraz z halą od firmy Vistal. W tym okresie zwodowała 24 jednostki. Duńska grupa stoczniowa prowadzi działalność w Polsce od lat 90. XX wieku. Pierwsze kontrakty na dostawy kadłubów z polskimi stoczniami podpisywała w latach 1995 – 1997 (Stocznia Cenal, Stocznia Północna, Stal-Rem). W nowym zakładzie na terenie dawnej Stoczni Gdańsk Karstensen planuje budować 5-6 statków rocznie. Obecnie w Gdańsku powstają już kolejne kadłuby. Pierwsze wodowanie na nowym terenie odbyło się już w maju tego roku, a kolejne jest zapowiadane na wrzesień.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.