Rafał Kamiński
Taki widok na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni odchodzi do przeszłości. Stocznia Karstensen po raz ostatni zwodowała kadłub w lokalizacji, którą zajmowała od przeszło pięciu lat. Wszystkie kolejne statki będą powstawały na historycznym terenie Stoczni Gdańskiej.
Budowana jednostka to statek rybacki Finnuri Fridi (FD-86). Ma 88 metrów długości i planową pojemność rejestrową brutto wynoszącą 4500 GT. Wedle opisu na stronie Karstensena, ma osiągać prędkość do 17,5 węzła, a załoga będzie liczyć 20 osób.
Proces wodowania był złożony i obejmował kilka etapów. Najpierw z użyciem specjalnych wózków, na których znajdowała się jednostka, ustawiono ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny, zanurzalny pontono-dok, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Finnuri Fridi został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do właściwego wodowania. Ponton został zanurzony, a statek został wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu jednostkę przeholowano do Gdańska, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę.
Pod koniec ubiegłego roku kupując udziały w spółce Synergia 99 polska
stocznia Karstensen
stała się właścicielem działki liczącej 10,5 ha, a także pochylni i
siedmiu
słynnych, zielonych dźwigów Kone, będących charakterystyczną wizytówką
Gdańska. W nowej lokalizacji firma przeprowadziła remont. W zamierzeniu przeprowadzka do Gdańska ma umożliwić zwiększenie
potencjału produkcyjnego infrastruktury, która od początku służyła
budowie statków. Teren w Gdańsku
jest trzy razy większy niż w Gdyni, gdzie dodatkowo nie ma problemu z
dostępem do nabrzeży. Nowa lokalizacja zapewni możliwość wodowania statków z dwóch
pochylni, a także budowania kilku obiektów jednocześnie. Dzięki temu zdolności
produkcyjne stoczni wyraźnie wzrosną. Jak podkreślił kierownik projektu Karstensen Karol Sielawa, wpłynie to również na utrzymanie charakteru tej części miasta w zakresie budowy statków, zapewniając też nowe miejsca pracy w branży stoczniowej.
Duńska grupa Karstensen była obecna w Porcie Gdynia od 2018 roku, wynajmując teren wraz z halą od firmy Vistal. W tym okresie zwodowała 24 jednostki. Duńska grupa stoczniowa prowadzi działalność w Polsce od lat 90. XX wieku. Pierwsze kontrakty na dostawy kadłubów z polskimi stoczniami podpisywała w latach 1995 – 1997 (Stocznia Cenal, Stocznia Północna, Stal-Rem). W nowym zakładzie na terenie dawnej Stoczni Gdańsk Karstensen planuje budować 5-6 statków rocznie. Obecnie w Gdańsku powstają już kolejne kadłuby. Pierwsze wodowanie na nowym terenie odbyło się już w maju tego roku, a kolejne jest zapowiadane na wrzesień.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth