W poniedziałek rozpoczął się remont napisu "Stocznia Gdańska", który znajduje się nad historyczną Bramą nr 2 przy budynku dawnej portierni. Prace konserwacyjne mają potrwać do końca miesiąca.
"Naprawa obejmie renowację wadliwych blach węzłowych pasa dolnego i górnego rygla, usunięcie licznych ognisk korozji, perforację skorodowanego pasa dolnego i wymianę łuszczących się powłok malarskich" - podała w przesłanym komunikacie rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Magdalena Kiljan.
Dodała, że oczyszczona zostanie także powierzchnia całej instalacji. "Na tym etapie przeprowadzona zostanie również dokładna inspekcja wszystkich elementów i połączeń, nastąpi naprawa wykrytych uszkodzeń" - podkreśliła.
Cała powierzchnia zostanie zakonserwowana i pomalowana. Repliki tablic z postulatami stoczniowców, na czas naprawy, zostaną odpowiednio zabezpieczone, bez konieczności ich demontowania.
Zapewniła, że remont napisu zostanie przeprowadzony w oparciu o decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Program prac naprawczych został przygotowany na podstawie ekspertyzy stanu technicznego przygotowanego pod koniec 2020 roku na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. "Zakres opracowania objął litery napisu, okrągły herb Stoczni Gdańskiej oraz konstrukcję, na której są one zawieszone - słupy i górne okratowanie" - dodała Kiljan.
Rzeczniczka ZDiZ przypomniała, że brama w swoim obecnym kształcie, wraz z osadzonym nad nią napisem, powstała w 1974 roku. Uznawana jest za główne wejście do Stoczni Gdańskiej. Przed bramą w grudniu 1970 roku ostrzelani zostali przez wojsko strajkujący stoczniowcy. Z tego miejsca 31 sierpnia 1980 roku ogłoszono zakończenie strajku robotników. W pobliżu znajdują się historyczne biuro dyrekcji stoczni oraz sala BHP, w której podpisano porozumienia sierpniowe.
Konstrukcja bramy wraz z przylegającym do niej dawnym biurem przepustek wpisane są do rejestru zabytków województwa pomorskiego. Z uwagi na wielką wartość historyczną, nie tylko dla Polski, przyznano jej również Znak Dziedzictwa Europejskiego.
Koszt renowacji wyniesie ponad 239 tys. złotych.
autor: Piotr Mirowicz
pm/ aszw/
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów