"W celu przywrócenia historycznych tradycji armii narodowej, utrwalenia pamięci wybitnego ukraińskiego męża stanu Iwana Mazepy, hetmana Armii Zaporoskiej, dekretuję: Przypisać imię hetmana Iwana Mazepy korwecie klasy "Ada" Sił Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy i w przyszłości nazwać tę korwetę "Hetman Iwan Mazepa" – ogłosił prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.
Prezydent Zełenski ogłosił dekret dotyczący nazwy nowej korwety 18 sierpnia. Okręt Hetman Iwan Mazepa jest budowany dla ukraińskiej armii w Turcji.
W grudniu 2020 roku Ukraińcy podpisali z turecką STM Defence kontrakt na budowę dwóch korwet klasy Ada. Instalacją uzbrojenia miała się zająć ukraińska fabryka Ocean z Mikołajewa, a kadłub jednostki miał zostać zbudowany w stoczni w Turcji.
Cięcie blach pod budowę kadłuba pierwszej Ady rozpoczęto w styczniu 2021 roku w stoczni RMK Marine. W grudniu tego roku rozpoczęto montaż kadłuba. Zgodnie z harmonogramem prac do końca 2022 roku okręt miał być przeholowany do Ukrainy w celu uzbrojenia i przeprowadzenia odpowiednich testów. W 2023 roku z kolei miały ruszyć prace nad kolejną Adą. Według przyjętego planu, Hetman Iwan Mazepa miał wejść do służby w 2024 roku. W tym samym roku Ukraina miała dysponować taktyczną grupą kutrów rakietowych.
Plany pokrzyżowała inwazja Rosji na Ukrainę i póki co nie wiadomo czy i jakie zmiany zostały wprowadzone w harmonogramie, ale prace nad pierwszą z korwet w Turcji trwają. Hetman Iwan Mazepa będzie wyposażony w pociski przeciwokrętowe Harpoon, rakiety obrony powietrznej VL-MICA, armatę Leonardo Super Rapid 76 mm, system broni bliskiego zasięgu Millennium 35 mm firmy Rheinmetall Oerlikon, system strzelecki STAMP produkcji Aselsan oraz torpedy przeciw okrętom podwodnym MU-90.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów