29 maja 2025 roku w chińskiej stoczni Taizhou Kouan Shipbuilding Co., Ltd. miała miejsce symboliczna ceremonia cięcia stali, rozpoczynająca budowę nowego statku przeznaczonego dla Chipolbrok Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego. To nie tylko techniczny start nowej jednostki, ale kolejny, ważny moment we współpracy PRS z Chipolbrok.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele stoczni, Chipolbrok oraz Polskiego Rejestru Statków. Z ramienia PRS na ceremonii był obecny Dyrektor Wykonawczy Spółki PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited, Leszek Pokora, oraz inspektor Placówki PRS w Szanghaju, Jin Sheng Chen. PRS jako towarzystwo klasyfikacyjne, będzie nadzorować budowę jednostki i wystawi wszystkie niezbędne certyfikaty klasowe i konwencyjne.
Nowo budowany statek będzie czwartą z serii jednostką budowaną dla chińsko-polskiego armatora przez stocznię Taizhou Kouan Shipbuilding Co. Ltd. Wcześniej z linii produkcyjnej tej stoczni zeszły: „YU AN”, „BOYM” oraz „DE AN”.
Obecnie uruchamiany projekt to będzie jednostka wielozadaniowa typu 62000 DWT Multi-Purpose Heavy Lift Vessel, o nadanym numerze stoczniowy TK2313. Z nieoficjalnych informacji wynika, że otrzyma imię „KOPERNIK”, co będzie doskonale nawiązywało do polskiego dziedzictwa naukowego. Zakończenie budowy zaplanowane jest na przyszły rok.
To nie pierwszy raz, gdy Polski Rejestr Statków współpracuje z Chipolbrok przy nadzorze nad budową jednostek tego samego typu (62000 DWT). W latach 2021-2022, PRS nadzorował dla tego armatora budowę statków „HERBERT” i „PILECKI” w chińskiej stoczni „Chengxi Shipyard Co., Ltd. Obecne przedsięwzięcie kontynuuje sprawdzoną współpracę, udowadniając, że polska myśl techniczna i kompetencje inżynierskie cieszą się zaufaniem na wymagającym rynku azjatyckim.
Budowa jednostek wielozadaniowych klasy heavy lift jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportu projektowego i wielkogabarytowego. Chipolbrok, jako jeden z liderów tego segmentu, konsekwentnie rozwija swoją flotę, stawiając na nowoczesność, elastyczność i niezawodność — a PRS zapewnia, że każda z nadzorowanych przez niego jednostek spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i jakości.
Choć statek zbudowany zostanie w Chinach i będzie pływał pod obcą banderą, to jego powstanie, a następnie eksploatacja będą nadzorowane przez polskie towarzystwo klasyfikacyjne. To przykład, jak polskie firmy mogą skutecznie działać globalnie, zachowując wysoką jakość i silną pozycję w sektorze gospodarki morskiej.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich