23 kwietnia prezes zarządu Centrum Techniki Okrętowej S.A., Jan Dobiński oraz prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. (PRS), Grzegorz Pettke, podpisali umowę o współpracy, której celem jest wspólna realizacja działań badawczo-rozwojowych na rzecz rozwoju sektora morskiego i offshore w Polsce i za granicą.
Współpraca pomiędzy CTO a PRS obejmować będzie szereg działań skoncentrowanych na wsparciu i rozwoju przemysłu morskiego w ujęciu holistycznym. W szczególności przewiduje się wspólne działania w zakresie rozwoju nowych technologii i standardów, a także aktywny udział w projektach finansowanych zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych.
Obie instytucje będą wspólnie prowadzić badania i analizy w takich obszarach jak aerodynamika i hydrodynamika, wytrzymałość konstrukcji, technologie podwójnego zastosowania, badania środowiskowe urządzeń przemysłowych i wyposażenia okrętowego, a także ochrona środowiska.
Planowana jest także organizacja szkoleń, seminariów i konferencji poświęconych tematyce sektora morskiego. Strony zobowiązują się do okresowych konsultacji oraz wymiany informacji w obszarach określonych w zawartej umowie.
Współpraca obejmuje również merytoryczne wsparcie działań realizowanych na rzecz Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Unii Europejskiej oraz Polskiej Administracji Morskiej, w związku z obowiązującymi zobowiązaniami wynikającymi z umów międzynarodowych.
CTO S.A. i PRS S.A. będą wspierać się wzajemnie w realizacji kluczowych projektów badawczych, testów oraz pomiarów, weryfikując zgodność z wymaganiami IMO i UE. Zaangażują się również w działania na rzecz dekarbonizacji żeglugi, zwiększenia efektywności energetycznej transportu morskiego oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Współpraca obejmie także realizację konsultacji i zleceń związanych z analizami CFD (Computational Fluid Dynamics), ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju techniki okrętowej, bezpieczeństwa żeglugi, stosowania paliw alternatywnych oraz optymalizacji układów napędowych i pędników przy wykorzystaniu metod CFD i MES (Metoda Elementów Skończonych).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów