Seaway 7, firma specjalizująca się w budowie sadowionych w dnie morskim farm wiatrowych, podała, że rozpoczęło się cięcie blach do budowy nowej jednostki typu jack-up. Ujawniono także jej nazwę.
Cięcie blach odbyło się w stoczni China Merchants Heavy Industry (CMHI), która buduje statek. Będzie to jednostka typu jack-up do instalacji turbin wiatrowych (Wind Turbine Installation Vessel - WTIV) nowej generacji, konstruowana według projektu GustoMSC NG-14000XL-G.
Seaway 7 ujawnił także, jaką nazwę nadano statkowi. Jednostka będzie się nazywać Seaway Ventus (z łac. "wiatr"). Statek ma być oddany do eksploatacji w połowie 2023 roku.
Seaway Ventus będzie jednym z największych na świecie statków tego typu. Został zaprojektowany z myślą o transporcie i instalacji turbin wiatrowych nowej generacji i monopali w rozmiarze XL. Jednostka będzie mogła dokonać instalacji komponentów wiatraków na wodach o głębokości do 65 metrów oraz do 182 metrów nad poziomem morza dzięki specjalnemu teleskopowemu dźwigowi o udźwigu do 2500 ton w trybie wsuniętym i 1600 ton w trybie wysuniętym. Seaway 7 podał także, że położony został specjalny nacisk na to, żeby statek był tak ekologiczny, jak to tylko możliwe. Zastosowane będą w nim specjalne systemy odzyskiwania energii i ciepła, elementy redukujące emisję CO2 o 20% w porównaniu do podobnych statków, a także hybrydowe zasilanie bateryjne. Co więcej, Ventus będzie gotowy do instalacji wodorowych ogniw paliwowych, kiedy technologia ta stanie się dostępna.
Wiadomo już, że pierwszym zadaniem, jakie będzie musiała wykonać jednostka, będzie najprawdopodobniej transport i instalacja turbin na budowane przez Ørsted na niemieckich wodach farmy Borkum Riffgrund 3 i Gode Wind 03.
Podczas uroczystości rozpoczęcia cięcia blach obecni byliprzedstawiciele armatora i stoczni. Torben Mikkelsen, Project Manager powiedział: - To jest ważny moment dla Seaway 7 i kamień milowy dla nas po roku projektowania jednostki.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek