kw
Do Portu Gdańsk dotarły nowe holowniki zakupione przez WUŻ Port and Maritime Services. Transportowane były z Wietnamu, zahaczając po drodze o europejskie porty. Holowniki dołączając do obecnej floty, już wkrótce rozpoczną działalność w Porcie Gdańsk.
Nowo zakupione jednostki to holownik Ares – (typ ASD 2813, uciąg na palu 82 T) mający 28 metrów długości, 13 metrów szerokości i uciąg 82 ton oraz holownik Mars – (typ ASD 2811, uciąg na palu 60 T) o 28 metrach długości, 11 metrach szerokości i uciągu 60 ton. Oba holowniki zostały zaprojektowane i zbudowane przez podmioty należące do holenderskiego koncernu Damen Shipyards Group.
Ich zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa, komfortu, jakości i ergonomii pracy zarówno dla pracowników, jak i obsługi statków wchodzących do Portu Gdańsk. Nowe jednostki posiadają klasę Fire Fighting 1, co pozwoli zabezpieczyć port pod względem asyst pożarowych w trakcie wprowadzania i wyprowadzania statków, jak również asystowania podczas przeładunku gazu, ropy i produktów ropopochodnych.
Już na przełomie września i października 2023r. do ww. jednostek dołączy kolejna – holownik Pax (typ ASD 2811, uciąg na palu 60 T), który obecnie jest w trakcie budowy w stoczni Damen Shipyards Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Przedsiębiorstwo WUŻ Port and Maritime Services z Gdańska zajmuje się wykonywaniem zadań związanych z obsługą portową, w tym holowaniem w porcie, cumowaniem statków, lodołamaniem, przewozami pasażerskimi do 11 osób, obsługą marynarską statków, dostawami shipchandlerskimi na statki w rejonie. W związku z zapotrzebowaniem na usługi portowe nabyło nowe holowniki dla rozszerzenia swoich możliwości holowania i obsługi jednostek nawodnych. Wynika to z rosnących inwestycji w branży portowej i stoczniowej, a także z rozbudowy obszarów przemysłowych i nabrzeżnych w Porcie Gdańsk. W dodatku rosnący ruch statków powoduje, że rośnie zapotrzebowanie na holowanie z użyciem wyspecjalizowanych jednostek.
Port Gdańsk jest położony w centralnej części południowego wybrzeża Morza Bałtyckiego, w jednym z najszybciej rozwijających się rejonów Europy i jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej strategią Port Gdańsk odgrywa znaczącą rolę jako ogniwo Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI łączącego kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą.
W Porcie Gdańsk wyodrębniono dwa obszary o zróżnicowanych w sposób naturalny parametrach eksploatacyjnych: Port Wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i Kanału Portowego oraz Port Północny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth