W Niemczech rozpoczęła działalność nowa stocznia rozbiórkowa. Od niedawna możliwość poddawania recyklingowi wycofanych jednostek pływających, zgodnie z europejskim prawem, ma EWD Benli Recycling w Emden.
EWD Benli Recycling to część Emden Werft und Dock (EWD), stoczni z siedzibą w Emden. Spółka otrzymała niedawno ostatnie potrzebne zezwolenia od Państwowego Urzędu Nadzoru Handlowego w Oldenburgu i może zajmować się demontażem statków morskich, śródlądowych, pasażerskich i promów oraz morskich turbin wiatrowych, jak również innych instalacji przemysłowych. Jak stwierdził dyrektor zarządzający zakładu Bjorn Sommer, ograniczeniem dla stoczni pozostaje w zasadzie śluza morska w Emden – jeśli obiekt będzie w stanie ją pokonać, będzie mógł być zezłomowany w EWD Benli Recycling.
Stocznia uzyskała pozwolenie na poddawanie recyklingowi m.in. jednostek rządowych w niekomercyjnym użytkowaniu. Do zakładu przekazywane mogą być zarówno statki pełnomorskie, jak i śródlądowe i przybrzeżne. EWD Benli Recycling będzie zajmować się wszystkimi etapami rozbiórki – od demontażu, przez odzysk materiałów, po usuwanie szkodliwych substancji.
EWD Benli Recycling pojawia się na rosnącej, choć bardzo powoli, mapie europejskich zakładów umożliwiających ekologiczną rozbiórkę wycofanych statków. UE oraz lokalny rząd mocno reguluje ten rynek, przez co wielu armatorów sprzedawało jednostki do rozbiórki stoczniom z Azji – tam jednak cały proces odbywa się często bez poszanowania środowiska naturalnego, jak również praw pracowników, czego przykładem jest choćby region Sitakundy i Ćottogramu w Bangladeszu.
W opublikowanym w lutym 2025 roku europejskim wykazie zakładów recyklingu statków nie ma żadnej stoczni z Polski. Znajduje się na nim natomiast 29 stoczniach o różnych możliwościach z krajów Unii oraz 14 stoczni z krajów trzecich – Turcji, Anglii oraz USA. W Polsce są jednak zakłady zajmujące się rozbiórką i złomowaniem mniejszych jednostek pływających. Ponadto, jedną ze spółek należących do Funduszu Rozwoju Spółek, obok Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” oraz Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, jest Zakład Recyklingu Statków Szczecin, który jednak dotąd nie rozpoczął aktywnej działalności.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów