• <
nauta_2024

Navantia rozpoczyna budowę drugiej korwety dla Arabii Saudyjskiej

19.03.2025 22:10 Źródło: Navantia
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Navantia rozpoczyna budowę drugiej korwety dla Arabii Saudyjskiej
Fot. Navantia

Na terenie stoczni w San Fernando odbyła się 13 marca ceremonia cięcia blach pod drugą korwetę dla Królewskiej Marynarki Wojennej Arabii Saudyjskiej (Royal Saudi Naval Force, RSNF). Odbywa się to w ramach nowego kontraktu podpisanego pod koniec 2024 roku i stanowi uzupełnienie wcześniej zrealizowanego zlecenia. Trzy nowe korwety mają dołączyć do obecnie pięciu już znajdujących się w służbie. 

Wydarzenie miało miejsce trzy miesiące po starcie prac nad pierwszym z okrętów. Navantia podkreśla tu szybkie tempo prac, wynikające z doświadczenia kadry i zdolności związanych z realizacją takich zamówień. Podczas symbolicznego startu prac nad okrętem byli obecni przedstawiciele władz Hiszpanii i Arabii Saudyjskiej, a także stoczni i firm zaangażowanych w ramach łańcucha dostaw. To efekt umowy zawartej w grudniu 2024 roku.

Czytaj więcej: Navantia zbuduje trzy kolejne korwety dla Arabii Saudyjskiej

Kluczowym momentem wydarzenia było włączenie maszyny do cięcia blach, czego dokonali dyrektor stoczni w San Fernando, Alberto Cervantesa, wraz z oficerem zarządzającym projektem dla saudyjskich sił morskich, Fareedem Mohammedem. Dla hiszpańskiej stoczni kontrakt ten oznacza w sumie cztery miliony godzin prac, generując także zatrudnienie dla 2 000 osób, tak w ramach prac stoczniowych, jak i bliższego oraz dalszego łańcucha dostaw.


Plan zakłada dostarczenie trzech korwet do 2028 roku. Co istotne, tylko pierwsza z nich powstanie całkowicie w Hiszpanii. Druga i trzecia mają zostać częściowo zbudowane w San Fernando, acz ukończenie, wraz z instalacją, integracją i testem systemu walki ma odbyć się w Arabii Saudyjskiej. Jest to element kontraktu obejmujący transfer wiedzy i technologii do zamawiającego. Ponadto zlecenie obejmuje dostawę zintegrowanego pakietu wsparcia logistycznego i szkolenia załogi, a także szkolenie i ocenę pod okiem specjalistów z sił morskich Hiszpanii w bazie marynarki wojennej Rota, gdzie Navantia zapewni również usługi wsparcia. Dodatkowo firma będzie odpowiedzialna za przeszkolenie 100 saudyjskich inżynierów, którzy w przyszłości będą odpowiadali za serwis, naprawy i modernizację okrętów.

Korwety mają być oparte na platformie Avante 2200, która jest towarem eksportowym hiszpańskiej firmy, stanowiąc wzór dla okrętów budowanych dla odbiorców z innych państw. Obok Arabii Saudyjskiej trafiły one do Wenezueli jako patrolowce typu Guaiquerí. Pierwotnie były to cztery jednostki, acz jedna z nich, Warao (PC-22) od 2011 roku nie jest operacyjna po wypadku, gdy weszła na mieliznę i doznała uszkodzenia kadłuba, pozostając wciąż w naprawie.

Dla saudyjskich sił morskich powstało w latach 2019-2024 pięć okrętów typu Al Jubail. Trzy z nich są w już w służbie operacyjnej, a dwa pozostałe przechodzą testy sprzętowe i próby morskie. Mają one 104 metry długości ,14 metrów szerokości i ok. 2670 ton wyporności. Załoga liczy 92 osoby z możliwością zakwaterowania dodatkowych w zależności do celów misji. Osiągają prędkość do 25 węzłów, a autonomiczność wynosi 21 dni. W skład napędu wchodzą dwa silniki wysokoprężne MTU, dwie śruby napędowe o zmiennym skoku. W skład wyposażenia wchodzą wielofunkcyjny radar ADS TRS-3D, system walki CATIZ, system zintegrowanej łączności HERMESYS, system kierowania ogniem DORNA i zintegrowany system sterowania platformą i stanowiskiem dowodzenia MINERVA.

Korweta typu Al-Jubail, Al Diriyah (830), fot. Navantia


W skład uzbrojenia każdej jednostki tej serii wchodzą armata morska armata Leonardo SR 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia pocisków rakietowych MICA VL, system obrony bezpośredniej (CIWS) Rheinentall Millenium 35 mm- 2 karabiny maszynowe 12,70 mm, dwie czterokomorowe wyrzutnie pocisków Harpoon, dwie wyrzutnie wabików CHAFF, dwie potrójne wyrzutnie torped 324 mm. Każda korweta posiada hangar i pokład lotniczy dla śmigłowca i/lub latających pojazdów bezzałogowych.

Trzy kolejne okręty mają posiadać identyczne wymiary i wyposażenie jak ich poprzednicy. Są przeznaczone do działań w środowisku wielodomenowym, zwalczając zagrożenia powietrzne, nawodne i podwodne. Do ich zadań należy m.in. kontrolowanie ruchu morskiego i nadzoru nad infrastrukturą krytyczną w obszarze domeny morskiej Arabii Saudyjskiej. Mają także być zdolne do prowadzenia misji poszukiwawczych i ratowniczych. Navantia podkreśla, że mają to być jednostki specjalnie zaprojektowane do misji w zakresie nadzoru i kontroli ruchu morskiego, misji poszukiwawczych i ratowniczych. W zamierzeniu ich uzbrojenie oraz systemy zapewnią zdolności do zwalczania zagrożeń nawodnych, podwodnych, powietrznych oraz elektronicznych.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.