Niecały rok po położeniu stępki fiński Instytut Logistyki Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) poinformował, że wiosną tego roku odbędzie się wodowanie dużej korwety Pohjanmaa, pierwszego z czterech zaplanowanych okrętów, które mają wzmocnić potencjał Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat).
Prace przy okręcie idą w szybkim tempie, gdyż położenie stępki miało miejsce w kwietniu ub. r. Jak poinformowały władze, kadłub jest właściwie kompletnym i trwa jego malowanie. W budowę są zaangażowane stocznia Rauma Marine Constructions (RMC) i jej spółka zależna RMC Defence Oy, które też odpowiadają za jej wyposażenie.
Zdaniem Instytutu przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem. Wszystkie cztery okręty mają zostać ukończone do 2029 roku. W październiku ub. r. ruszyła też budowa drugiej jednostki. Aktualnie powstający Pohjanmaa ma zostać przekazany zamawiającemu w 2027 roku.
Planowane korwety mają długość 117 metrów i wyporność 4 300 ton do nawet 4 500 ton. Dzięki temu będą największymi od lat okrętami w Merivoimat i prawdopodobnie też w całej historii formacji. Rozmiary wyróżniają je nawet na tle innych jednostek klasy korweta, przez co bardziej pasowałoby klasyfikowanie ich jako fregaty. Będą się wyróżniać wysokim stopniem autonomiczności, gdyż załoga będzie liczyć zaledwie 73 osoby, z możliwością jej zwiększenia w zależności od celu misji.
Napęd tworzą CODLAG (Combined diesel–electric and gas) o mocy 28 MW,
dwa wały i śruby o regulowanym skoku oraz dwa stery
strumieniowo-dziobowe. Okręt osiągnie prędkość do 26 węzłów, a
maksymalny zasięg działania wyniesie 3 500 mil morskich. W wyposażeniu
każdej z jednostek znajdzie się system zarządzania walką Saab 9LV (CMS),
radar 3D Saab Sea Giraffe 4A FF AESA, radar 3D krótkiego zasięgu Saab
Sea Giraffe 1X, dwa radary Saab Ceros 200, optoelektroniczne systemy
kierowania ogniem i sonary: Patria Sonac DTS, montowany na kadłubie
Kongsberg SS2030 oraz sonar Kongsberg SD9500.
Uzbrojenie będą stanowić armata morska Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, dwa zdalnie stanowiska uzbrojenia (Remote Weapon System, RWS) Saab Trackfire, osiem rakiet ziemia-ziemia Gabriel V, osiem wyrzutni Mk41 VLS z 32 rakietami ziemia-powietrze Evolved Sea Sparrow, miny morskie i torpedy zwalczania okrętów podwodnych Saab Torped 47. Każdy okręt będzie także posiadał hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca oraz potencjalnie bezzałogowych pojazdów latających.
Z racji na zagrożenie ze strony Rosji, a także fiasko zarówno dotychczasowej polityki obronnej oraz koncepcji małych okrętów rakietowych, Finlandia dąży do zwiększenia swoich zdolności morskich, w tym w zakresie posiadania okrętów o większych możliwościach, jakich tamtejsza marynarka nie widziała właściwie od czasu II wojny światowej.
Najważniejsze prace są związane z trwającym od 2020 roku projektem korwet rakietowych (określanych też z racji na rozmiary fregatami) typu Pohjanmaa, które w polskiej prasie są nazywane niekiedy „fińskim Miecznikiem”. Ich koszt ma wynosić nawet 1,3 mld euro, stanowiąc największe od dekad przedsięwzięcie w zakresie morskiej obronności państwa.
Zdaniem fińskich władz nowe korwety będą przeznaczone do całorocznych operacji morskich, posiadając atuty do zwalczania zagrożeń asymetrycznych. Dotyczy to wykrywania niebezpiecznych obiektów podwodnych, w tym min morskich, zwalczania okrętów podwodnych, a także celów nawodnych i podwodnych, ochrona szlaków morskich. Wyposażenie ma pozwolić na prowadzenie długoterminowych operacji i związanych z nimi zadań.
Plan dostarczenia czterech korwet do 2029 roku wskazuje na bardzo poważne potraktowanie kwestii bezpieczeństwa morskiego przez Finlandię, co potęgują ostatnie, kontrowersyjne sytuacje związane z sabotażem infrastruktury krytycznej. Błyskawiczny postęp budowy ma być też dowodem na zdolności krajowej branży zbrojeniowej i stoczniowej w zakresie dostarczania także dużych jednostek nawodnych. Co istotne, korwety te są największymi okrętami w historii fińskiego przemysłu okrętowego. Obok ich budowy resort obrony wzmacnia obecność sił zbrojnych w NATO, czego dowodem jest aktualna obecność kutra rakietowego typu Hamina, Pori (83), w składzie Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1). Uzyskane w ten sposób doświadczenie kadry morskiej w przyszłości może zostać wykorzystane właśnie w związku z wdrażaniem do służby nowych korwet.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów