Duża firma działają w sektorze transportu morskiego, Brittany Ferries, ogłosiła zwodowanie największego na świecie hybrydowego liniowca Saint-Malo w 2024 roku. Liniowiec zintegruje kilka systemów, które zoptymalizują zużycie energii w czasie rzeczywistym.
Prawie 200-metrowa jednostka wyposażona jest w baterię o pojemności 11,5 MWh, w przybliżeniu dwukrotnie większą niż zwykle stosowana w napędach hybrydowych statków morskich. Zastąpi jeden ze starych jednostek firmy na trasie z Saint-Malo we Francji do Portsmouth w Anglii. Nowa jednostka dołączy do floty w 2025 roku. Statek są najnowszym z serii statków klasy e-Flexer, które zostaną wyczarterowane przez Brittany Ferries od Stena RoRo.
Niedługo potem do floty na trasie Caen-Portsmouth dołączy drugi statek hybrydowy. W przyszłości będą to trzy jednostki hybrydowe wykorzystujące technologię hybrydową fińskiej firmy Wartsila.
– Idea statków hybrydowych polega na tym, że mogą bazować na skroplonym gazie ziemnym (LNG), na bateriach lub na dwóch źródłach energii jednocześnie. Duży rozmiar baterii pozwoli statkom działać z pełną wydajnością, bez emisji, przy użyciu wszystkich urządzeń manewrowych w portach i poza nimi, nawet przy złej pogodzie – powiedział cytowany przez media branżowe Hakan Agnevall, dyrektor generalny Wartsila.
Według Wärtsilä zoptymalizowana efektywność energetyczna, zasilanie hybrydowe i możliwość podłączenia statku do lądowego systemu zasilania mogą potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych nawet o 15 proc. w porównaniu z napędem dieslowym.
Obecnie StenaRoRo buduje w sumie trzy statki hybrydowe, wyposażone w technologię hybrydową Wärtsilä. Dwa zostały określone przez Brittany Ferries, a ich dostawę zaplanowano na 2024 rok. Wkrótce potem do floty dołączy jeszcze nienazwana hybryda, obsługująca najpopularniejszą trasę Caen-Portsmouth.
– Dostosowujemy się do przyszłych osiągnięć technologicznych, w tym paliw ekologicznych, ogniw paliwowych, większych akumulatorów oraz napędu wspomaganego energią słoneczną lub wiatrową – powiedział Per Westling, dyrektor zarządzający StenaRoRo.
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce