Duża firma działają w sektorze transportu morskiego, Brittany Ferries, ogłosiła zwodowanie największego na świecie hybrydowego liniowca Saint-Malo w 2024 roku. Liniowiec zintegruje kilka systemów, które zoptymalizują zużycie energii w czasie rzeczywistym.
Prawie 200-metrowa jednostka wyposażona jest w baterię o pojemności 11,5 MWh, w przybliżeniu dwukrotnie większą niż zwykle stosowana w napędach hybrydowych statków morskich. Zastąpi jeden ze starych jednostek firmy na trasie z Saint-Malo we Francji do Portsmouth w Anglii. Nowa jednostka dołączy do floty w 2025 roku. Statek są najnowszym z serii statków klasy e-Flexer, które zostaną wyczarterowane przez Brittany Ferries od Stena RoRo.
Niedługo potem do floty na trasie Caen-Portsmouth dołączy drugi statek hybrydowy. W przyszłości będą to trzy jednostki hybrydowe wykorzystujące technologię hybrydową fińskiej firmy Wartsila.
– Idea statków hybrydowych polega na tym, że mogą bazować na skroplonym gazie ziemnym (LNG), na bateriach lub na dwóch źródłach energii jednocześnie. Duży rozmiar baterii pozwoli statkom działać z pełną wydajnością, bez emisji, przy użyciu wszystkich urządzeń manewrowych w portach i poza nimi, nawet przy złej pogodzie – powiedział cytowany przez media branżowe Hakan Agnevall, dyrektor generalny Wartsila.
Według Wärtsilä zoptymalizowana efektywność energetyczna, zasilanie hybrydowe i możliwość podłączenia statku do lądowego systemu zasilania mogą potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych nawet o 15 proc. w porównaniu z napędem dieslowym.
Obecnie StenaRoRo buduje w sumie trzy statki hybrydowe, wyposażone w technologię hybrydową Wärtsilä. Dwa zostały określone przez Brittany Ferries, a ich dostawę zaplanowano na 2024 rok. Wkrótce potem do floty dołączy jeszcze nienazwana hybryda, obsługująca najpopularniejszą trasę Caen-Portsmouth.
– Dostosowujemy się do przyszłych osiągnięć technologicznych, w tym paliw ekologicznych, ogniw paliwowych, większych akumulatorów oraz napędu wspomaganego energią słoneczną lub wiatrową – powiedział Per Westling, dyrektor zarządzający StenaRoRo.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów