Firma Gdańsk-Pilot, świadcząca usługi pilotowe w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym, ochrzciła oficjalnie dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24.
Łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24 są eksploatacji już od jakiegoś
czasu – zostały dostarczone firmie Gdańsk-Pilot odpowiednio w maju 2020 i
listopadzie 2021, jednak dotychczas, ze względu na pandemię, nie
doczekały się oficjalnej ceremonii chrztu morskiego. Nadrobiono to w
piątek 30 września, kiedy to obie jednostki zostały uroczyście
ochrzczone przy jednym z nabrzeży w Porcie Gdańsk.
Matką
chrzestną łodzi Pilot 23 została Marzena Stando, od ponad 20 lat
prowadząca księgowość i biuro firmy Gdańsk-Pilot. Chrzestną Pilota 24
została natomiast Magdalena Karp, Sekretarz Rady Krajowej Sekcji
Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, której morscy piloci są
częścią od ponad siedmiu la
Pilot 23 i Pilot 24 to bliźniacze
łodzie, które powstały na zamówienie Gdańsk-Pilot w fińskiej stoczni
Kewatec Shipyards w Kokkoli. Mierzą po 16,20 metra długości i 4,60 metra
szerokości, mają zanurzenie wynoszące 1,30 metra. Jak podkreślają
przedstawiciele Gdańsk-Pilot, jednostki zostały skrojone na miarę i
potrzeby europejskiego portu i od początku ich eksploatacji sprawują się
rewelacyjnie. Dzięki dwóm silnikom Caterpillar o mocy 560 koni
mechanicznych każdy, łodzie mogą rozwinąć prędkość do 26 węzłów.
Konstrukcja łodzi zapewnia samoodwracalność w przypadku wywrócenia.
Zadaniem każdej z łodzi będzie dostarczanie na pokłady statków wchodzących do Portu Gdańsk pilotów oraz podejmowanie ich i odstawienie na ląd ze statków wychodzących. Gdańsk-Pilot eksploatuje także łódź Pilot 22, zbudowaną w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w 1991 roku. Jest to łódź nieznacznie dłuższa, bo mierząca 17,09 metra, ale jednocześnie o wiele wolniejsza – może rozwinąć do 10 węzłów. Charakteryzuje się za to zwiększoną wytrzymałością w warunkach lodowych, dlatego jest wykorzystywana przede wszystkim przy oblodzeniu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii