Rząd Indii zatwierdził kompleksowy pakiet wsparcia dla sektora stoczniowego i morskiego o wartości ok. 8,3 mld USD. Celem jest rewitalizacja branży, wzmocnienie samowystarczalności oraz pozycjonowanie Indii jako globalnego lidera w budownictwie okrętowym.
Pakiet opiera się na czterech filarach: wzmocnieniu zdolności krajowej, poprawie długoterminowego finansowania, promocji rozwoju nowych i istniejących stoczni oraz rozwoju zdolności technicznych. Nadzór nad realizacją projektu sprawuje National Shipbuilding Mission.
Pakiet dzieli się na trzy główne schematy finansowe. W tym segmencie dostępne są bezpośrednie subsydia dla stoczni do 25% wartości statku, przy czym najwyższe przewidziano dla jednostek z nowoczesnymi napędami. Wymagany jest też min. 30% udział lokalnej wartości dodanej, aby uruchomić rządowe środki. Część dotacji przewidziano jako wsparcie dla armatorów złomujących stare jednostki.
Dodatkowo, rząd planuje utworzenie India Ship Technology Centre pod auspicjami Indian Maritime University oraz ubezpieczenia i gwarancje minimalizujące ryzyka dla projektów stoczniowych. Szczegółowe rozwiązania znane będą do końca roku.
Strategicznym celem jest zwiększenie produkcji do 4,5 mln GT rocznie (z obecnych 0,1 mln GT), z potencjałem do 8,2 mln GT. W budowie jednostek pływających GT jest uniwersalnym wskaźnikiem wielkości statków używanym do międzynarodowych porównań produkcji i klasowania obiektów i odnosi się do objętości statku, a nie jego masy. Indyjska flota handlowa ma się zwiększyć o ponad 2500 statków.
Celem globalnym programy jest wejście Indii do top 10 stoczni świata do 2030 r. i top 5 do 2047 r. Obecnie Indie są na 16. miejscu. Powstać ma też ok. 3 mln miejsc pracy. Pośrednim celem jest promocja zielonych statków, gospodarki obiegu zamkniętego (np. recykling statków) i wzmocnienie łańcuchów dostaw w zakresie bezpieczeństwa narodowego, energetycznego i żywnościowego.
Pakiet jest częścią szerszego planu rządowego obejmującego też kolej i drogi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii