Największy na świecie cywilny statek szpitalny, Global Mercy, został właśnie przekazany organizacji charytatywnej Mercy Ships.
Global Mercy został zbudowany w stoczni Tianjin Xingang w północnych Chinach pod kierownictwem Stena RoRo. Tam też odbyła się uroczystość, która zgodnie z tradycją, ma przynieść szczęście statkowi i jego załodze na siedmiu morzach. Uroczystości odbyły się w obecności przedstawicieli Stena RoRo, Mercy Ships, stoczni oraz kilku partnerów.
– Jesteśmy dumni, że dziś możemy odbierać ten wyjątkowy statek – powiedział Per Westling, dyrektor zarządzający Stena RoRo – Działania, które mają być prowadzone na pokładzie, postawiły pewne szczególne i rygorystyczne wymagania. Stocznia, która po raz pierwszy wykonywała taki projekt, sprostała wyzwaniu i doskonale sobie poradziła. Jako Stena RoRo, cieszymy się, że możemy być częścią ich fantastycznej pracy poprzez budowę Global Mercy – dodał Westling.
Podróż do Senegalu
Kapitanem statku jest Taylor Perez. Wraz z załogą zrekrutowaną przez firmę Stena Northern Marine Manning Services płynie teraz w dziewiczy rejs do Belgii, gdzie w ciągu kilku miesięcy statek zostanie obsadzony wolontariuszami. Zainstalowane zostaną tam także ostatnie elementy sprzętu medycznego. Następnie Global Mercy uda się do Rotterdamu, gdzie będzie prezentowana sponsorom, przyszłym wolontariuszom, mediom i innym zainteresowanym stronom. Następnie statek uda się do Afryki Zachodniej na służbę w Dakarze w Senegalu.
Działalność Mercy Ships
Mercy Ships zapewnia bezpłatną opiekę zdrowotną najbiedniejszym na świecie. Global Mercy to m.in. sześć sal operacyjnych, łóżka dla 200 osób, laboratorium i klinika okulistyczna. Statek jako pierwszy został zaprojektowany i zbudowany pod konkretne potrzeby organizacji. Poprzednie statki posiadały inne funkcje i dopiero później były przekształcane w statki szpitalne.
Jednostka Global Mercy jest również wyposażona w najwyższej klasy zaplecze szkoleniowe, ponieważ Mercy Ships zajmuje się także szkoleniem lokalnego personelu medycznego i budowaniem odpowiedniej infrastruktury.
Projekt pod szwedzkim zarządem
Projekt i budowa statku rozpoczęły się w 2013 roku. Szwedzka Stena RoRo była odpowiedzialna za zaprojektowanie, kontraktację i realizację tego unikalnego na skalę światową, projektu. Pośrednikiem był francuski Barry Rogliano Salles, BRS, projekt szczegółowy wykonała fińska Deltamarin, a budowa została przeprowadzona w stoczni Tianjin Xingang w Chinach. Global Mercy, sklasyfikowany przez Lloyd's Register w Wielkiej Brytanii, będzie pływał pod banderą maltańską i operował wzdłuż wybrzeży Afryki.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii