Wszystkie krajowe linie lotnicze w Mali zawiesiły w środę loty lokalne i międzynarodowe z powodu braku paliwa. Kryzys może potrwać co najmniej kilka dni - poinformował dyrektor Krajowej Agencji Lotnictwa Cywilnego płk Yaya Toure.
Niektórzy międzynarodowi przewoźnicy zrezygnowali z lotów do Bamako, inni zdecydowali się na międzylądowania i tankowanie w sąsiednich krajach. Kilka linii lotniczych, takich jak Ethiopian czy Turkish Airlines, poinformowało swoich pasażerów o modyfikacji lub odwołaniu niektórych lotów.
Rządząca krajem od 2020 roku junta wojskowa informację o braku paliwa, a tym samym o wstrzymaniu wszystkich lotów, przekazała bez wcześniejszego ostrzeżenia, kompletnie zaskakując przewoźników. Doprowadziło to do chaosu na lotniskach, zwłaszcza na stołecznym w Bamako, z którego odbywają się loty międzynarodowe.
Władze nie podały przyczyny wyjaśniającej, dlaczego żaden z trzech dostawców paliwa – Total Energies, Ola Energy i Star Oil Mali – nie posiada zapasów ani dlaczego nie przewidziano takiej sytuacji.
Pewnym wyjaśnieniem niedoboru paliwa może być fakt, że Mali od czasu, gdy władzę przejęli wojskowi, doświadcza częstych i długich przerw w dostawie energii elektrycznej. Administracja i powiązani z juntą właściciele przedsiębiorstw i prywatnych domów masowo korzystają z generatorów, które zużywają dużo paliwa, czyniąc je towarem bardzo deficytowym. Pogorszyła się też sytuacja bezpieczeństwa w kraju, przez co konwoje z paliwem, które zwykle z portów morskich sąsiednich krajów docierały do Bamako w pięć dni, obecnie eskortowane przez wojsko pokonują tę trasę w dwa tygodnie.
Z Monrowii Tadeusz Brzozowski
tebe/ zm/
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął