• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Logistyka w czasie wojny w Ukrainie. Potrzeba wielkich inwestycji infrastrukturalnych i brakuje magazynów

rk

27.02.2023 09:21 Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Logistyka w czasie wojny w Ukrainie. Potrzeba wielkich inwestycji infrastrukturalnych i brakuje magazynów

Partnerzy portalu

Logistyka w czasie wojny w Ukrainie. Potrzeba wielkich inwestycji infrastrukturalnych i brakuje magazynów - GospodarkaMorska.pl
Gov.pl

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa. Polskie firmy w ostatnim roku musiały udowodnić swoją elastyczność i nie wszystkim to się udało. Klientów nie brakuje, ale brakuje miejsca w portach i na magazynach. Wojna przemodelowała całkowicie portową i kolejową logistykę w Polsce.

– Transport, spedycja i logistyka zostały mocno doświadczone przez wojnę w Ukrainie.  To 12 trudnych miesięcy, które wymagały od przedsiębiorców dużej dynamiki działania i umiejętności reakcji na wiele trudnych do przewidzenia czynników. Wojna trwa i nic nie wskazuje, by w sektorze TSL miało być spokojniej – zaznaczyła Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

Wyzwanie większe niż pandemia. Priorytetem węgiel, a inne towary przecież też trzeba odprawiać i magazynować


Czy sektor TSL jest najmocniej dotknięty wojną? Zdaniem ekspertów ucierpiał tak samo, jak w przypadku pandemii COVID-19. Teraz w wyniku trwającego od lutego 2022 roku konfliktu spowodowanego agresją Rosji na Ukrainę to sektor TSL jako pierwszy odczuł zmiany w funkcjonowaniu.

– Ograniczenie obrotu handlowego ze wschodem, komplikacje w międzynarodowych łańcuchach dostaw, ustanowienie priorytetu dla surowców z Ukrainy oraz węgla, a jednocześnie trudna sytuacja związana z inflacją oraz kryzysem energetycznym. Transport, spedycja i logistyka stanęły przed bardzo poważnym wyzwaniem. Tylko firmy elastyczne, mające doświadczenie w kryzysowym działaniu operacyjnym oraz dobrze zinformatyzowane miały szanse poradzić sobie w tym trudnym czasie – dodała Hanna Mojsiuk.

W ostatnim roku dla zachodniopomorskich firm z sektora TSL pojawiło się wiele trudnych wyzwań i przeciwności.

– Wojna całkowicie przemodelowała portową i kolejową logistykę w Polsce. Większość terminali postawiło na przeładunek węgla, a inne grupy towarowe nie miały możliwości pojawienia się w tych terminalach. Dla kolei również priorytetem stał się węgiel i tak w sumie jest do dzisiaj. Widzimy, że brakuje miejsca i brakuje slotów na przeładunki towarów np. dla sektora e-commerce. Trudno obecnie znaleźć także wolne miejsca w magazynach w Polsce. To również poważny problem. Klienci wiedząc, że sytuacja jest trudna zaopatrywali się na zapas. Logistyka ma dużo pracy, ale jest ona inna niż przed wojną. Spełnienie oczekiwań przewoźników i klientów jest wyzwaniem na skalę, której nie znaliśmy nawet z czasów pandemii  – podkreślił dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL Przemysław Hołowacz.

Transport międzynarodowy z rekordem. Najwięcej licencji w historii przez wojnę


 Czynników wpływających na kondycję firmy logistycznej w Polsce jest znacznie więcej np. to czy firma obsługiwała klientów z Ukrainy, Rosji czy Białorusi przed wojną oraz czy zatrudniała osoby z Ukrainy w swojej flocie. Po 24 lutego 2022 nastąpił zakaz handlu z Rosją, ograniczenie handlu z Białorusią, a kierowcy z Ukrainy bardzo często rezygnowali z pracy.

– System logistyczny i transportowy to sieć połączonych ogniw, w którym zjawisko czy tendencja o charakterze lokalnym może wywoływać skutki w zupełnie innym miejscu. Tak też przewoźnicy dotychczas obsługujący kierunki wschodnie zostali poniekąd zmuszeni do poszukiwania zleceń na rynku krajowym oraz na Zachodzie. W sytuacji spowolnienia i związanego z nim spadku popytu na usługi transportowe w całej Europe, będących także skutkami wojny i wywołanego przez nią kryzysu energetycznego, pracy dla wszystkich przewoźników nie wystarcza – zwrócił uwagę Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics.

Efektów nowej sytuacji spowodowanej wojną jest więcej. W ostatnim czasie nastąpił rekordowy wzrost liczby zarejestrowanych licencji na wykonywanie transportu międzynarodowego.

– Jak podaje Biuro Transportu Międzynarodowego w 2022 roku wystawiło 10 171 licencji. To ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku i jest historycznym rekordem. Na koniec 2022 roku w Polsce znajdowało się 44 499 licencji, tj. o 17,5%. więcej niż rok wcześniej. Skąd ten nagły przyrost? Są to przedsiębiorcy ukraińscy i białoruscy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w Polsce. To także skutej tej wojny – dodaje Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.