• <

Linie Lakeway Link oficjalnie powitane w OT Port Gdynia

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Linie Lakeway Link oficjalnie powitane w OT Port Gdynia

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Dziś w OT Port Gdynia oficjalnie zainaugurowano współpracę między terminalem a nowym przewoźnikiem: Lakeway Link.

Dziś w OT Port Gdynia, na Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, dosłownie pod burtą cumującego tam ro-ro Lakeway Express, oficjalnie zainaugurowano nowy serwis między Gdynią a szwedzkim Södertälje. Operatorem serwisu są nowo utworzone linie żeglugowe Lakeway Link.

Choć pomalowany na charakterystyczny zielony kolor 153-metrowy statek Lakeway Express regularnie odpływa z Gdyni do Szwecji trzy razy w tygodniu począwszy od 21 maja, to dopiero dziś, 4 czerwca, w OT Port Gdynia oficjalnie powitano nowego klienta. W krótkiej uroczystości udział wzięli m.in. p.o. dyrektora generalnego Lakeway Link Göran Söderdahl, menadżer ds. sprzedaży i rozwoju biznesu Lakeway Link Stefan Sciancalepore, prezes OT Port Gdynia Jerzy Majewski, prezes grupy OT Logistics Kamil Jedynak oraz wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Mirosław Czapiewski.

W krótkich przemówieniach wszyscy podkreślali znaczenie nowej współpracy zarówno dla zaangażowanych stron, jak i dla środowiska. Zamysłem Lakeway Link jest bowiem przeniesienie ładunków w jak największym stopniu z dróg na morze. Dlatego też pierwszy serwis, jaki szwedzkie linie uruchomiły, łączy Port Gdynia z Södertälje nad jeziorem Melar. Jak mówił Göran Söderdahl, przeniesienie części ruchu ciężarowego między dwoma regionami może pozytywnie wpłynąć na rozładowanie ruchu ciężarowego na drogach. Söderdahl podkreślił także, że duża część populacji Szwecji mieszka w rejonie Melar, co daje połączeniu solidne zaplecze biznesowe.

Stefan Sciancalepore oznajmił natomiast, że to nie koniec planów Lakeway Link. 153-metrowa jednostka ro-ro Lakeway Express, zakupiona w tym roku specjalnie po to, żeby pływać między Gdynią i Södertälje, to dopiero początek. Spółka w planach ma pozyskanie kolejnych statków – tym razem nowych, prosto ze stoczni, przystosowanych do przechodzenia przez śluzę w Södertälje (będącą w trakcie przebudowy) na jezioro Melar, nad którym leżą m.in. Sztokholm i Västerås, będące portem macierzystym Lakeway Express.

Mirosław Czapiewski, wiceprezes Portu Gdynia, wręczył kapitanowi statku okolicznościową tabliczkę pamiątkową z logiem portu. Kilka słów na temat terminala OT Port Gdynia powiedział Kamil Jedynak – prezes grupy OT.

– Rozwój OT Port Gdynia już dziś jest najbardziej uniwersalnym polskim terminalem morskim z potencjałem przeładunkowym prawie 5 mln ton rocznie – mówił Jedynak. – Rozwój OT Port Gdynia jest dla grupy OTL szczególnie istotny, zwłaszcza w kontekście niedawno ogłoszonej strategii, która zakłada, że staniemy się najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch logistyczny w oparciu o własne aktywa portowe.

Więcej na temat polskich portów morskich już 10 i 11 czerwca, podczas II edycji Kongresu Polskie Porty 2030. Zapraszamy do udziału. Do zobaczenia w Sopocie! REJESTRACJA ONLINE

Jerzy Majewski, prezes OT Port Gdynia wspominał z kolei, że rozmowy z Lakeway Link rozpoczęły się w lutym 2023 roku i trwały niemal rok. Dodał, że zarówno sam terminal, jak i Port Gdynia, chcą rozwijać połączenia ro-ro, jako jedną z lepszych opcji szybkiego transportu ładunków w ekologiczny sposób. W tę strategię wpisuje się właśnie serwis Lakeway Link, który ma na celu zmniejszenie śladu węglowego w transporcie.

Oficjalną część uroczystości zakończyło symboliczne przecięcie wstęgi.

Po krótkich przemówieniach i symbolicznym przecięciu wstęgi kilkudziesięciu zgromadzonych gości miało okazję wejść na statek i obejrzeć go w towarzystwie członków załogi. Ro-ro Lakeway Express (poprzednia nazwa: Miramar Express) został zbudowany w Niemczech w 1999 roku, a zakupiony przez szwedzkie linie w grudniu 2023. Po tym statek pojawił się na chwilę w Stoczni Remontowej w Gdańsku, gdzie przeszedł drobne prace przygotowawcze. Jednostka ma 153 metry długości, pojemność brutto 10471 ton i nośność 7438 ton. Jego linia załadowcza wynosi łącznie 1625 metrów na trzech pokładach. Statek może wykorzystywać zarówno tradycyjne paliwo żeglugowe, jak i biopaliwo, a według wcześniejszych informacji Lakeway Express używa obecnie mieszanki zawierającej 15% biopaliwa. Pływa pod banderą Szwecji.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.