• <
ATC_CARGO_TOP

Skutki marcowej blokady Kanału Sueskiego wciąż odczuwalne na rynku żeglugowym

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Skutki marcowej blokady Kanału Sueskiego wciąż odczuwalne na rynku żeglugowym
Skutki marcowej blokady Kanału Sueskiego wciąż odczuwalne na rynku żeglugowym - GospodarkaMorska.pl

gm24

05.05.2021 Źródło: PAP

Globalny transport morski nadal odczuwa konsekwencje zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given w marcu - podaje portal Nikkei Asia. Porty na całym świecie wciąż usuwają zatory w ładunkach, zwiększone przez zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa.

Od czasu wypadku Ever Given pod koniec marca stawki frachtu kontenerowego wzrosły o ponad 10 proc, co zmusiło firmy do częstszego korzystania z transportu lotniczego, który jest znacznie droższy, i transportu kolejowego, który jest znacznie wolniejszy.

W związku z tym globalne łańcuchy dostaw są nadal zakłócone - podkreśla japoński portal.

Kontenerowiec, pływający pod panamską banderą i obsługiwany przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp., zaklinował się na ważnej drodze wodnej 23 marca, powodując znaczne zakłócenia w globalnym ruchu poprzez zablokowanie ponad 400 statków, zanim został ostatecznie usunięty sześć dni później.

Ever Given, jeden z największych kontenerowców na świecie, jest przetrzymywany na Wielkim Jeziorze Gorzkim między dwoma odcinkami kanału w ramach sporu z japońską firmą leasingującą statki, Shoei Kisen Kaisha Ltd.

Egipski sąd odrzucił we wtorek apelację Shoei Kisen i przychylił się do dalszej konfiskaty statku w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie ma zapłacić właściciel. Władze kanału żądają 916 mln dolarów.

Pochodząca z Indii 26-osobowa załoga, która przebywa wciąż na statku, może być tym bardzo zaniepokojona, ponieważ nie ma na razie żadnych oznak, że w najbliższym czasie zostanie osiągnięte porozumienie między Egiptem a właścicielami Ever Given. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, załoga można utknąć na statku na lata.

Zdarza się, że członkowie załogi pozostają uwięzieni na statkach z powodu międzynarodowych sporów morskich.

"Guardian" opisał szczegółowo losy marynarza Mohammada Aishy, który od dwóch lat samotnie strzeże statku w Zatoce Sueskiej, zaledwie 80 km na południe od miejsca, w którym przetrzymywany jest obecnie Ever Given. Może on przebywać na lądzie jedynie przez dwie godziny, by zdobyć pożywienie i wodę lub naładować telefon.

Władze kanału prowadzą dochodzenie w sprawie przyczyny wejścia statku na mieliznę, ale jeszcze nie ogłosiły jego wyników.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32925,00 $ tona -0,77% 15 cze
 Cynk 2986,00 $ tona -1,87% 15 cze
 Aluminium 2458,00 $ tona -1,84% 15 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.