• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Władze Kanału Sueskiego po blokadzie przez Ever Given wezwane do szybkiej modernizacji

zk

02.04.2021 09:41 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Władze Kanału Sueskiego po blokadzie przez Ever Given wezwane do szybkiej modernizacji

Partnerzy portalu

Władze Kanału Sueskiego po blokadzie przez Ever Given  wezwane do szybkiej modernizacji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Twitter

Władze Kanału Sueskiego muszą działać sprawnie, aby zmodernizować swoją infrastrukturę techniczną, jeśli w przyszłości mają uniknąć zakłóceń w żegludze, podają źródła branżowe. Główny szlak handlowy próbuje odbić się po kosztownym sześciodniowym zamknięciu, kiedy to 23 marca kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie i tym samym wstrzymał na prawie tydzień ruch w kanale – zanim działania specjalistycznych zespołów uwolniły statek i przywróciły normalny ruch.

Zdarzenie to znacząco wpłynęło na międzynarodowy łańcuch dostaw – analitycy oszacowali wynikające z blokady dobowe straty na poziomie 9.6 mld dolarów.  W ramach działań mających na celu zapobieganie przyszłym incydentom, które mogą zamrozić GSC Egipt otrzyma dwa nowe holowniki, jeden w przyszłym tygodniu i jeden w sierpniu, oraz największą pogłębiarkę z Bliskiego Wschodzu, pięć kolejnych, nowych chińskich holowników – oznajmił Osama Rabie przewodniczący Urzędu Kanału Sueskiego (SCA).

Jednak źródła z branży żeglugowej podają, że specjalistyczny sprzęt i związane z nim procedury od dawna mają trudności z nadążeniem z pracami, co jest konsekwencją stale rosnących rozmiarów statków handlowych.

„Średnia wielkość statków wzrosła wykładniczo w ciągu ostatnich 15 lat” – powiedział Peter Townsend, specjalista z branży ubezpieczeń morskich.

Problemem jest również zdejmowanie kontenerów na morzu, z wysokości przybliżonej do 20-piętrowego budynku.

Michael Kingston, specjalista ds. Żeglugi międzynarodowej i doradca Międzynarodowej Organizacji Morskiej Organizacji Narodów Zjednoczonych (IMO), zgłaszał już podobne problemy w 2013 roku, na trzy lata przed tym, jak kontenerowiec MSC Fabiola osiadł na mieliźnie - blokując ruch na kilka dni.

„Oczywistym sposobem na odciążenie statku… jest zdjęcie kontenerów. Nie mogliśmy tego zrobić. Żaden sprzęt nie był dostępny” – oznajmił w komunikacie Evergreen.

SCA twierdzi, że kanał może bezpiecznie przeprawiać statki o wielkości zbliżonej do kontenerowca Ever Given – o maksymalnej pojemności 20 000 TEU - nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Źródła branżowe podają, że oprócz większych holowników, pogłębiarek i innych urządzeń, potrzebne są bardziej rygorystyczne wytyczne dotyczące samego przepływu statków przez kanał. Może to obejmować używanie holowników do pomocy dużym statkom lub zezwalanie na tranzyt tylko w ciągu dnia.

„Oczywiście z incydentu wyciągnięto wiele wniosków” – skomentował Rabie z SCA.

„Musimy dać światu mocny sygnał, że Kanał Sueski… może stanowić przeprawę dla światowego handlu w takim samym lub większym tempie” – oznajmił Prezydent Egiptu Abdel Fattah al-Sisi.

Nie jest jeszcze jasne, czy Władze Kanału (SCA) zdecydują się na przedłużenie drugiego toru równoległego do już istniejącego, oddanego do użytku w 2015 roku. Inwestycja w dodatkowy, 72-kilometrowy odcinek kanału pochłonęła około 8 miliardów dolarów. Odcinek ten pozwala na ruch statków w obu kierunkach jednocześnie, zwiększając przepustowość oraz skracając czas pokonania kanału z około 22 do 11 godzin. Pełne przedłużenie pozwoliłoby na kontynuowanie ruchu, nawet gdyby w głównym torze powstała blokada.

„Można rozważyć rozbudowę południowego odcinka kanału” – dodał Sisi.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.