Dwie pierwsze edycje Kongresu Polskie Porty 2030 pokazały, że branża portowa w Polsce nie tylko potrafi, ale i powinna mówić jednym głosem. Trzecia, tegoroczna edycja określiła po raz pierwszy tak wyraźnie jej potrzeby, ale i stała się miejscem, gdzie podejmowane są ważne kroki i decyzje.
Tegoroczna edycja Kongresu Polskie Porty 2030 po raz kolejny była rekordowa. Zarejestrowało się na nią około 900 uczestników, którzy w ciągu dwóch dni przysłuchiwali się i brali udział w szeregu branżowych dyskusji. W tym roku zadebiutowała także strefa wystawiennicza, gdzie partnerzy Kongresu mogli prezentować swoje stanowiska, a także warsztatowa.
Sercem wydarzenia pozostały jednak panele dyskusyjne. W tym roku było ich aż dziesięć, miały obejmować możliwie najszersze spektrum zagadnień, od ogólnego spojrzenia na sytuację portów i ich rozwój od czasu wejścia Polski do UE, przez kwestie inwestycyjne, infrastrukturalne czy technologiczne.
Obok wielu wniosków i postulatów, jakie można było wynotować w trakcie trwania debat, na czoło wysuwała się jedna podstawowa potrzeba, jaka artykułowana była w zasadzie podczas każdej rozmowy – konieczność dalekosiężnego planowania, budowania długotrwałej strategii, która stanie się podstawą dla rozwoju portów i ich otoczenia.
Taki obejmujący szeroką perspektywę czasową scenariusz rozwoju czy to samych portów, czy to szerzej pojmowanego przemysłu w Polsce, dawałby przedsiębiorcom kierunek do rozwoju, ale stanowiłby także podstawę dla podejmowania decyzji skutkujących na lata. Wielu rozmówców wskazywało, że za zbudowanie takiej strategii odpowiedzialni powinni być rządzący.
Kongres Polskie Porty 2030 pokazał jednak także dobitnie, że sama branża morska nie czeka bezczynnie na gotowe rozwiązania, ale i nawiązuje między sobą współprace i porozumienia, które stanowią o rozwoju polskiej gospodarki. Na tegorocznej imprezie podpisanych zostało kilka znaczących dokumentów. Pierwszego dnia, w obecności wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, uroczyście podpisano Porozumienie o Współpracy Polskich Portów Morskich – sygnowali je prezesi portów Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin-Świnoujście. Dokument zakłada m.in. wspólne działania w celu wzmocnienia ich pozycji w europejskim oraz światowym systemie transportowo-logistycznych oraz współpracę przy inwestycjach infrastrukturalnych. Jednym z zaplanowanych działań jest także opracowanie wspólnego „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2035 z perspektywą do roku 2060”.
Od co najmniej kilku lat jednym z kluczowych tematów dla branży morskiej pozostaje offshore. Podczas tegorocznego Kongresu Polskie Porty 2030 cztery zaangażowane w ten sektor spółki – każda o innym profilu działalności – podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy rozwoju floty dla offshore wind w Polsce. Pod dokumentem podpisy złożyli reprezentanci spółek PGE Baltica (deweloper morskich farm wiatrowych), CRIST (stocznia) i Grupa Przemysłowa Baltic (stocznie) oraz WIKE (spółka z grupy CRIST, przyszły operator floty offshore). Zadeklarowały one współpracę przy projektowaniu i budowie jednostek instalacyjnych i serwisowych dla morskich farm wiatrowych. CRIST, WIKE i GPB będą wspólnie brać udział w postępowaniach przetargowych na czarter statków na potrzeby PGE.
Drugiego dnia Kongresu podpisano natomiast umowę dotyczącą wykorzystania infrastruktury portowej dla budowy morskiej farmy wiatrowej. Na jej mocy instalacja turbin wiatrowych na farmie BC-Winds, której deweloperem jest Ocean Winds, odbywać się będzie z powstającego w Gdańsku terminala T5 w Baltic Hubie. Porozumienie podpisali przedstawiciele Ocean Winds oraz spółki Baltica 2, dzierżawcy obiektu.
Kolejna współpraca między firmami ważnymi dla polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej została nawiązana oficjalnie w studio GospodarkaMorska.pl. Porozumienie między grupami CRIST i ASE to sygnał konsolidacji polskiego potencjału przemysłowego w sektorze offshore wind.
Kongres Polskie Porty 2030 miał także swoje mniej formalne oblicze. Oprócz niepowtarzalnej szansy dla networkingu – w Polsce nie ma innego wydarzenia skupiającego w jednym miejscu tyle osób zaangażowanych w sprawy branży morskiej – był także okazją do celebracji osiągnięć sektora. Tradycyjnie już podczas wieczornej gali, którą w tym roku uświetnił występ Ani Dąbrowskiej, przyznane zostały nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej.
Partnerzy Strategiczni:
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Morska Agencja Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Grupa DORACO, Stena Line, Attis Broker, Ocean Winds, T-Mobile, PGE Baltica, Orlen Neptun, PKO Bank Polski, Agencja Rozwoju Przemysłu
Partnerzy Gospodarczy:
GAZ-SYSTEM, Naftoport, SOLID PORT, Baltic Hub, Szczecin Bulk Terminal, SPEED, Port Gdański Eksploatacja, Bulk Cargo Port Szczecin, SLIPFORM, VULCAN Training & Consultancy, WUŻ, Hutchison Ports Gdynia, Grupa NDI, ASE GROUP, Budimex, APATOR, Alfa Brokers, Wuprohyd, Vector, Balticon
Partnerzy Tematyczni:
RADIOLEX, BLG Auto Terminal Gdańsk, DB Port Szczecin, BCT Gdynia, Chipolbrok, Aquaprojekt, Alfa Terminal, Grupa CSL, VENKON Terminals, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, FRD POLSKA, HAURATON, Roxtec Polska, Warta, Polski Rejestr Statków, Centrum Nowych Kompetencji, Antea Group, Jargut | Magrol, OKMARIT Shipbroking & Logistic Ltd., Sea Global, Aste, Coldstore Gdańsk, KOMATSU Poland, Rumia Invest Park, RNPH, PSP FLORIAN, ECOL-UNICON, FABE Polska, Inter Royal, Schultz Shipping, ENOLA Logistics, Fairplay Towage Polska, DNV Poland, Polferries - Polska Żegluga Bałtycka, Pomerania Brokers, HES GDYNIA BULK TERMINAL, Fast Track Logistics, Port Service, PŻB Offshore, ATM Lighting, SALTUS Ubezpieczenia, BALTEXPO.
Patronat medialny i merytoryczny:
Rada Interesantów Portu Gdynia, Polska Agencja Prasowa, GospodarkaMorska.pl, Polska Izba Spedycji i Logistyki, ZielonaGospodarka.pl, Polskie Forum Technologii Morskich, Baltic Ports Organization, Rada Interesantów Portu Gdańsk, Trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Puls Biznesu
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął