• <

Japońscy spedytorzy czerpią zyski pośród chaosu w łańcuchu dostaw

Strona główna Japońscy spedytorzy czerpią zyski pośród chaosu w łańcuchu dostaw
Japońscy spedytorzy czerpią zyski pośród chaosu w łańcuchu dostaw - GospodarkaMorska.pl
Fot. Will Truettner / Unsplash

Nippon Yusen i Kawasaki Kisen Kaisha, największa i trzecia co do wielkości firma żeglugowa w Japonii, odnotowały rekordowe zyski kwartalne, ponieważ skorzystały na wyższych stawkach frachtowych w chaosie, który dotknął globalne łańcuchy dostaw.

– Zatory i wąskie gardła w światowym systemie handlu spowodowało wzrost stawek frachtowych do najwyższego poziomu od 2008 roku. Powodem był niedobór kierowców do transportu śródlądowego – podał w czwartek Nippon Yusen w komentarzu na temat wyników za trzy miesiące do 30 września.

Kwartalny zysk wyniósł 260 miliardów jenów, ponad 25-krotność kwoty zeszłorocznej, według obliczeń Reutersa. To najwyższy kwartalny zysk firmy, według danych Refinitiv Eikon zbieranych od grudnia 2002 roku.

Pęknięcia w łańcuchu dostaw przyczyniły się do niedoborów paliwa w Europie i Azji w miarę zbliżania się zimy i zagrażają zakupom świątecznym. Kierownictwo i analitycy transportu twierdzą, że problemy prawdopodobnie utrzymają się w 2022 roku.

Globalny wzrost zysków

Zysk Kawasaki Kisen za drugi kwartał wzrósł prawie 14-krotnie, do 144 miliardów jenów w porównaniu z rokiem poprzednim. To najlepszy wynik od co najmniej czerwca 2003 roku. Kwartalny dochód Mitsui OSK był prawie siedmiokrotnie większy niż rok wcześniej, wynika z zestawienia zysków z zeszłego tygodnia.

Maersk, który obsługuje jeden na pięć kontenerów wysyłanych na całym świecie, poinformował w tym tygodniu, że jego zysk kwartalny potroił się do prawie 7 miliardów dolarów. Dyrektor naczelny Soren Skou określił światowy system handlu jako „jedne gigantyczne wąskie gardło” i powiedział, że opóźnienia w portach przedłużą się do nowego roku.

Dziękujemy za wysłane grafiki.