Japońska firma Nippon Yusen KK (NYK) i jej partnerzy poinformowali we wtorek, że przeprowadzą projekt demonstracyjny, aby opracować statki komercyjne wyposażone w silniki napędzane amoniakiem, by pomóc zmniejszyć emisje dwutlenku węgla w celu przeciwdziałania zmianom klimatu.
Branża żeglugowa analizuje szereg technologii, aby osiągnąć cel wyznaczony przez Międzynarodową Organizację Morską ONZ (IMO) polegający na zmniejszeniu ogólnej emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50 proc. do 2050 r.
Amoniak jest wykorzystywany do produkcji nawozów i materiałów przemysłowych, ale jest również postrzegany jako potencjalne przyszłe źródło energii, wraz z wodorem, ponieważ podczas spalania nie emituje CO2.
Koszt projektu to 12,3 miliarda jenów, z czego 8,4 miliarda sfinansuje rządowy fundusz zielonych innowacji.
NYK, Japan Engine, IHI Power Systems, Nihon Shipyard i jednostka certyfikująca statki Nippon Kaiji Kyokai mają na celu opracowanie i eksploatację holownika napędzanego amoniakiem w roku obrotowym 2024 oraz gazowca amoniaku napędzanego amoniakiem w roku 2026. Firmy będą również tworzyć wytyczne dotyczące bezpieczeństwa, przepisy ustawowe i wykonawcze związane z takimi statkami, współpracując w zakresie badań i rozwoju, rozwoju silników, budowy statków i komercjalizacji.
– Aby obniżyć emisje ze statków, skroplony gaz ziemny (LNG) będzie na razie najodpowiedniejszym paliwem zastępującym olej napędowy – powiedział dziennikarzom Tsutomu Yokoyama, dyrektor generalny NYK. – Statki napędzane amoniakiem nie rozkwitną do lat 30 obecnego wieku, ponieważ potrzebne są globalne łańcuchy dostaw tego paliwa – powiedział.
Japoński dom handlowy Itochu Corp poinformował we wtorek, że wraz z czterema innymi firmami opracuje do 2028 r. statek napędzany amoniakiem, również wspierany przez fundusz rządowy.
Japonia postawiła sobie za cel zwiększenie rocznego krajowego zapotrzebowania na paliwo amoniakalne do 3 milionów ton do 2030 roku od zera i stworzenie łańcucha dostaw paliwa w celu promowania rozwoju czystej energii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów