• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Gróbarczyk: po pogłębieniu toru wodnego wzrosną możliwości szczecińskiego portu

09.09.2020 14:51 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: po pogłębieniu toru wodnego wzrosną możliwości szczecińskiego portu
Gróbarczyk: po pogłębieniu toru wodnego wzrosną możliwości szczecińskiego portu - GospodarkaMorska.pl
fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Po pogłębieniu toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia możliwości przeładunkowe portu w Szczecinie wzrosną dwukrotnie – powiedział dziś minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to niezwykle ważna inwestycja dla gospodarki morskiej – podkreślał w Trzebieży (Zachodniopomorskie) Gróbarczyk. - To jest ogromna szansa dla portu w Szczecinie. Zakładamy, że podwoimy możliwości przeładunkowe Szczecina. W ten sposób wpisujemy się w cały program rozbudowy gospodarki morskiej w zakresie eksploatacji portów, a przede wszystkim zwiększania możliwości przeładunkowych portów polskich – mówił w rozmowie z dziennikarzami.

Jak zauważył pogłębienie toru wodnego to jeden z elementów dużych inwestycji w zakresie polityki portowej.

Łącznie to jest blisko 25 mld (zł-PAP), które będą wydatkowane właśnie w ramach realizacji inwestycji w zakresie naszego całego wybrzeża. Gros tych środków będzie wydatkowanych również na Pomorzu Zachodnim. Przed nami kolejna inwestycja, która zbliża się wielkimi krokami, a więc wyłonienie wykonawcy na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu – powiedział.

Zauważył, że po zrealizowaniu tych inwestycji port Szczecin-Świnoujście będzie jednym z największych portów na Morzu Bałtyckim. "Mam nadzieję, że w całej Europie będziemy (...) odgrywać rolę lidera. Rzecz niezwykle ważna pod kątem (...) przekierowania ładunków, a przede wszystkim stworzenia możliwości przyjmowania dużych kontenerowców transoceanicznych, co jest naszym celem" – powiedział.

Minister zapewniał, że prace przy pogłębieniu idą zgodnie z harmonogramem. "Marzec 2022 r. to termin zakończenia budowy. Ten termin nie jest zagrożony" – zapewnił.

Zaawansowanie projektu, jeśli chodzi o prace pogłębiarskie jest na poziomie 25 proc.; już ponad 6 mln metrów sześciennych urobku zostało wydobyte z planowanych około 24 mln metrów – powiedział z kolei dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz. - W tej chwili na torze wodnym pracuje jedna pogłębiarka, która odkłada urobek, budując dwie planowane wyspy na Zalewie Szczecińskim. Już za tydzień planowane jest przybycie kolejnej pogłębiarki, a za miesiąc trzeciej. Ten sprzęt będzie pracował tutaj do końca inwestycji – dodał.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra, maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m. Oznacza to, że będą mogły wpływać dwa razy większe jednostki niż obecnie.

Wartość projektu, realizowanego przy współudziale środków unijnych, wynosi 1,4 mld zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r. (PAP)

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.