Estońska stocznia Baltic Workboats dostarczyła litewskiej Państwowej Straży Granicznej statek patrolowy Gintaras Žagunis.
Do głównych zadań jednostki będzie należeć patrolowanie oraz ochrona granicy morskiej, poszukiwanie i ratownictwo na litewskich wodach terytorialnych oraz udział w operacjach FRONTEX-u (Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej).
Gintaras Žagunis przeznaczony jest do obsługi przez 2 do 8 członków załogi. Jednostka ma wiele rozwiązań ułatwiających patrolowanie, takich jak łódź pokładowa RHIB, zintegrowany system nadzoru wideo i sterówka z widocznością 360 stopni. Statek może pochwalić się wysoką wydajnością paliwową oraz niskim poziomem hałasu i wibracji dzięki opatentowanej przez Baltic Workboats przebijającej fale konstrukcji kadłuba.
Długość całkowita – 25 metrów. Maksymalna prędkość – ponad 26 węzłów.
Gintaras Žagunis to kolejny egzemplarz z serii PATROL 24 WP. Trzy takie jednostki zostały dostarczone niemieckim służbom celnym w 2018 roku.
Projekt Gintaras Žagunis został zrealizowany w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.
Nazwa statku jest wyrazem hołdu dla litewskiego bohatera narodowego. Gintaras Žagunis (ur. 20 czerwca 1957, zm. 19 maja 1991) był obrońcą niepodległości Litwy, członkiem Litewskiej Partii Demokratycznej i Litewskiego Związku Strzeleckiego. Został pośmiertnie uhonorowany Orderem Krzyża Pogoni – najwyższym wojskowym odznaczeniem państwowym Litwy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów