Ciężarowiec VB10000 przybył do St. Simons Sound w stanie Georgia w celu wykonania wysoce oczekiwanej operacji cięcia i podnoszenia wraku Golden Ray.
Statek przybył we wtorek i jest teraz na miejscu nad wywróconym wrakiem. Statek użyje 3-calowego łańcucha kotwicznego, aby pociąć wrak na osiem części ważących tysiące ton każda. Łańcuch będzie się przesuwał z prędkością około 8 stóp na minutę, powoli przecinając wrak od dołu do góry, a następnie przełączając się na łańcuch tnący z węglika wolframu w celu wykonania wszelkich cięć „z góry na dół”, jeśli zajdzie taka potrzeba.
VB10000 podniesie i umieści sekcje na barkach i suchych dokach wewnątrz bariery środowiskowej (EPB) w celu przetransportowania do zakładu recyklingu na lądzie.
VB10000 pod banderą USA ze swoimi wysokimi na 178 stóp podwójnymi suwnicami bramowymi jest przygotowywany do pracy w porcie Fernandina na Florydzie. W międzyczasie załoga statku została zamknięta w „bańce” w celu złagodzenia narażenia na COVID-19 przed operacją.
Golden Ray przewoził około 4200 pojazdów, kiedy stracił stabilność i osiadł na mieliźnie ponad rok temu we wrześniu 2019 r. Wszystkie pojazdy pozostają w ładowniach statku.
Jedna z największych akcji ratunkowych w historii Stanów Zjednoczonych, napotkała jak dotąd kilka przeszkód, w tym pandemię COVID-19, która wymusiła zawieszenie prac na miejscu w lipcu po tym, jak kilku pracowników uzyskało pozytywny wynik testu na obecność wirusa. Niedawno problem z systemem cumowniczym VB10000 dodatkowo opóźnił operację o kilka tygodni.
Operacja cięcia i podnoszenia ma zająć osiem tygodni.
Należący do firmy inżynieryjnej Versabar i zbudowany w 2010 roku VB 10000 jest ciężarowcem, pierwotnie zaprojektowanym do instalacji i wycofywania z eksploatacji morskich platform naftowych oraz gazowych za pomocą jednego dźwigu. Statek jest wyposażony w podwójne suwnice bramowe o wysokości haka 178 stóp i maksymalnym udźwigu 7500 ton. W przypadku wcześniejszych prac statek został wyposażony w zestaw ogromnych 1100-tonowych specjalnie zbudowanych „szponów”, umożliwiających statkowi wydobywanie dużych zatopionych obiektów i gruzu.
Poniższe wideo pokazuje, w jaki sposób wrak Golden Ray ma zostać usunięty:
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów