• <
KONGSBERG_2023

Gigantyczny ciężarowiec podniesie wrak samochodowca Golden Ray (foto, wideo)

PMK

30.10.2020 12:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Gigantyczny ciężarowiec podniesie wrak samochodowca Golden Ray (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Gigantyczny ciężarowiec podniesie wrak samochodowca Golden Ray (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
ST. Simons Sound Incident

Ciężarowiec VB10000 przybył do St. Simons Sound w stanie Georgia w celu wykonania wysoce oczekiwanej operacji cięcia i podnoszenia wraku Golden Ray.

Statek przybył we wtorek i jest teraz na miejscu nad wywróconym wrakiem. Statek użyje 3-calowego łańcucha kotwicznego, aby pociąć wrak na osiem części ważących tysiące ton każda. Łańcuch będzie się przesuwał z prędkością około 8 stóp na minutę, powoli przecinając wrak od dołu do góry, a następnie przełączając się na łańcuch tnący z węglika wolframu w celu wykonania wszelkich cięć „z góry na dół”, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Gospodarka Morska
ST. Simons Sound Incident

VB10000 podniesie i umieści sekcje na barkach i suchych dokach wewnątrz bariery środowiskowej (EPB) w celu przetransportowania do zakładu recyklingu na lądzie.

VB10000 pod banderą USA ze swoimi wysokimi na 178 stóp podwójnymi suwnicami bramowymi jest przygotowywany do pracy w porcie Fernandina na Florydzie. W międzyczasie załoga statku została zamknięta w „bańce” w celu złagodzenia narażenia na COVID-19 przed operacją.

Gospodarka Morska
ST. Simons Sound Incident

Golden Ray przewoził około 4200 pojazdów, kiedy stracił stabilność i osiadł na mieliźnie ponad rok temu we wrześniu 2019 r. Wszystkie pojazdy pozostają w ładowniach statku.

Jedna z największych akcji ratunkowych w historii Stanów Zjednoczonych, napotkała jak dotąd kilka przeszkód, w tym pandemię COVID-19, która wymusiła zawieszenie prac na miejscu w lipcu po tym, jak kilku pracowników uzyskało pozytywny wynik testu na obecność wirusa. Niedawno problem z systemem cumowniczym VB10000 dodatkowo opóźnił operację o kilka tygodni.

Operacja cięcia i podnoszenia ma zająć osiem tygodni.

Gospodarka Morska
ST. Simons Sound Incident

Należący do firmy inżynieryjnej Versabar i zbudowany w 2010 roku VB 10000 jest ciężarowcem, pierwotnie zaprojektowanym do instalacji i wycofywania z eksploatacji morskich platform naftowych oraz gazowych za pomocą jednego dźwigu. Statek jest wyposażony w podwójne suwnice bramowe o wysokości haka 178 stóp i maksymalnym udźwigu 7500 ton. W przypadku wcześniejszych prac statek został wyposażony w zestaw ogromnych 1100-tonowych specjalnie zbudowanych „szponów”, umożliwiających statkowi wydobywanie dużych zatopionych obiektów i gruzu.

Poniższe wideo pokazuje, w jaki sposób wrak Golden Ray ma zostać usunięty: 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.