Zespół SMIT Salvage pod przewodnictwem ONZ na początku sierpnia pomyślnie przetransportował ponad 1,1 miliona baryłek ropy z rozkładającego się statku na tankowiec zastępczy Jemen. Zespół zakończył operacje w poniedziałek, po oczyszczeniu zbiorników Safer i udzieleniu pomocy przy cumowaniu Jemenu w pobliżu Safer.
Ładunek ropy naftowej zalegający od 2016 na zacumowanym nieopodal Jemenu byłym tankowcu FSO Safer groził jedną z największych katastrof ekologicznych.
Zespół SMIT Salvage jest obecnie w drodze do Dżibuti na pokładzie wielofunkcyjnego statku Ndeavor. Ich wycofanie się oznacza koniec złożonej akcji ratunkowej, która rozpoczęła się pod koniec maja.
Rezydent ONZ i koordynator pomocy humanitarnej w Jemenie, David Gressly, który od września 2021 r. kieruje ogólnosystemowymi wysiłkami ONZ na rzecz bezpieczniejszego, podziękował firmie SMIT Salvage i firmie macierzystej Boskalis za ich wysiłki.
Tankowiec FSO Safer, zawierający 1,14 mln baryłek ropy, był zagrożony, odkąd w 2015 r. został porzucony u wybrzeży Morza Czerwonego w Jemenie w związku z trwającą w tym kraju wojną domową. Z powodu braku konserwacji jego stan uległ znacznemu pogorszeniu.
ONZ ostrzegła, że poważny wyciek spustoszy społeczności rybackie na wybrzeżu Morza Czerwonego w Jemenie, a jego oczyszczenie będzie kosztować 20 miliardów dolarów. Zakłócenia w żegludze przez cieśninę Bab al-Mandab do Kanału Sueskiego mogą każdego dnia kosztować miliardy więcej strat w światowym handlu.
Po usunięciu oleju FSO Safer jest teraz stabilny i nie jest już narażony na ryzyko rozpadnięcia się. Ostatecznie FSO Safer zostanie przetransportowany na składowisko zielonego złomu, za które odpowiada ONZ.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)