Deltamarin podpisał umowę z China Merchants Jinling Shipyard z siedzibą w chińskim Weihai na zaprojektowanie i inżynierię 14. i 15. statku z serii E-Flexer dla firmy Stena RoRo. Kontrakt obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy dwóch nowych statków E-Flexer RoPax, z których oba będą gotowe do transportu metanolu.
Nowe statki zostaną wyczarterowane przez Attica Group do operacji na trasach adriatyckich, z opcją na dwa dodatkowe E-Flexery. Statki zostaną zbudowane stoczni CMI Jinling Shipyard (Weihai) w Chinach i mają zostać dostarczone w kwietniu i sierpniu 2027 roku.
E-Flexer to seria statków typu RoPax, budowanych od 2018 roku. Mają one od 194 do 240 metrów długości i 28 metrów szerokości. Ich wyporność wynosi między 38 000 a 45 000 GT. Posiadają 10 pokładów, na których mieszczą 1000-1300 pasażerów, a także posiadają 2100-3600 pasa ruchu dla pojazdów. Napęd stanowią dwa silniki dwupaliwowe silniki dwupaliwowe MaK M43C diesel/Wärtsilä 12V46DF o mocy 25 200 kW-27 480 kW. Statki osiągają prędkość 22-23 węzłów.
- Ten nowy kontrakt odzwierciedla silne partnerstwo między Deltamarin, Stena RoRo i stocznią China Merchants Jinling. Stałe zainteresowanie statkami E-Flexer, o czym świadczy duża liczba zamówień, podkreśla ich wartość i pozycjonuje je jako wiodące rozwiązanie w swojej klasie. Cenimy sobie naszą wieloletnią współpracę ze Stena i CMI i z niecierpliwością czekamy na wspólną realizację tych projektów - przekazała Janne Uotila, dyrektor zarządzający Deltamarin.
- Dzięki Attica i Deltamarin opracowaliśmy jak dotąd najbardziej niestandardową koncepcję E-Flexer, a ten projekt jest nowym punktem orientacyjnym dla wysoce wydajnych, opłacalnych i przyszłościowych statków RoPax. Dzięki możliwości wykorzystania zarówno konwencjonalnego paliwa, biodiesla, bio- i e-metanolu, jak i akumulatorów do napędu, armator ma statek, który w przyszłości może być eksploatowany przy zerowej emisji CO2. Długotrwała i dobra współpraca między Deltamarin, stocznią CMI Jinling (Weihai) i Stena RoRo ponownie okazała się sukcesem - podkreślił Per Westling, dyrektor generalny Stena RoRo AB.
Zaprojektowane z wszechstronnymi silnikami wielopaliwowymi, statki mogą pracować na konwencjonalnych paliwach morskich (HFO lub MGO), biodieslu i są gotowe na metanol. Są one również wyposażone w układ PTI/PTO i oznaczenie „Battery power”, co pozwala na potencjalne wykorzystanie także napędu akumulatorowego w przyszłości. Konstrukcje te zawierają nowoczesną technologię mającą na celu poprawę efektywności paliwowej i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych przez Attica Group nawet o 60% w porównaniu z istniejącymi obecnie statkami, pomagając spełnić zarówno aktualne, jak i przyszłe normy środowiskowe.
Nowy kontrakt ma wzmacniać współpracę Deltamarin ze Stena RoRo i podkreślać wspólne zaangażowanie w rozwój innowacji i zrównoważonego rozwoju w przemyśle morskim. Dzięki tym dwóm dodatkowym statkom łączna liczba potwierdzonych zamówień E-Flexer wzrosła do 15, z czego dziesięć zostało już dostarczonych. Z racji na dwupaliwowe napędy oraz przeznaczenie do transportu metanolu te statki mają wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów