Na terenie stoczni Mobile w amerykańskim stanie Alabama odbyło się 3 września br. wodowanie USNS Point Loma (EPF 15). To 15 jednostka z serii szybkich okrętów transportowych typu Spearhead, która ma wyróżniać się także nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie działań autonomicznych.
Wodowanie jest kolejnym etapem prac nad jednostką budowaną od 2021 roku. Jej chrzest odbył się 10 sierpnia tego roku. Zalicza się ona do serii szybkich okrętów transportowych (Expeditionary Fast Transport, EPF). Po wyjściu jednostki na wodę ma zostać przysposobiona do dalszych prac doposażeniowych, natomiast próby morskie mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Podczas procesu wodowania, samobieżne transportery modułowe (self-propelled modular transporters, SPMT) podniosły okręt o prawie metr i przeniosły go o około 121 metrów na barkę pokładową zacumowaną w sąsiedztwie końcowej zatoki montażowej. Barka przeniosła jednostkę w dół rzeki do stoczni remontowej Austal USA West Campus, gdzie ta została umieszczona w pływającym suchym doku. EPF został następnie zanurzony, umożliwiając mu unoszenie się na wodzie po raz pierwszy, tym samym finalizując moment pierwszego wodowania. Po tym USNS Point Loma powrócił w górę rzeki do zakładu budowlanego Austal USA.
- Ciągły sukces tego procesu uruchamiania jest świadectwem wartości pracy zespołowej i stosowania wyciągniętych wniosków do wszystkiego, co robimy. Nasze zespoły ds. testów i aktywacji, dźwigów i olinowania oraz bezpieczeństwa pracują metodycznie wraz z naszymi partnerami z marynarki wojennej i kluczowymi dostawcami, takimi jak Berard Transportation i usługi holownicze E.N. Bisso & Son. Te partnerstwa pozwalają nam na ciągłe badanie naszego procesu, identyfikowanie możliwości poprawy i skuteczniejsze osiąganie tych głównych kamieni milowych - stwierdził wiceprezes Austal USA ds. nowych programów budowlanych, Dave Growden.
Nowa jednostka została nazwana na cześć społeczności Point Loma i jej dziesięcioleci relacji z Marynarką Wojenną, począwszy od założenia Naval Coaling Station w La Playa, w 1901 roku, a później Naval Supply Center San Diego w 1943 roku. Składająca się z sześciu instalacji baza zapewnia wsparcie dla 70 jednostek pływających i lądowych Floty Pacyfiku US Navy. EPF 15 jest drugim okrętem nazwanym na cześć Point Loma.
Jako okręt typu Spearhead charakteryzuje się kadłubem o konstrukcji zbliżonej do katamaranu. Ma zwiększone zdolności do wspierania operacji lotniczych oraz wodowania i podnoszenia 11-metrowych łodzi hybrydowych (RHIB). Te ulepszenia, wraz z zwiększoną szybkością EPF, zwrotnością i dostępem do płytkich wód, są kluczowymi czynnikami wspierającymi przyszłe zaawansowane operacje bazowe US Navy na całym świecie. Okręt ma 103 metry długości i osiąga prędkość blisko 43 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne MTU 20V8000 M71L. Do obsługi tak dużej jednostki, dzięki automatyzacji, jest przeznaczona załoga licząca w podstawowym zakresie od 22 do 38 osób, z możliwością zwiększenia do 41. Są wśród nich zarówno zawodowi żołnierze jak i personel cywilny. Jako jednostka transportowa okręt jest zdolny do transportu 312 żołnierzy.
Okręt należy do podserii Flight II i jest skonfigurowany do działania zarówno w zakresie szybkich działań transportowych jak i roli mobilnej platformy medycznej. W wyposażeniu jednostki znajdują się także łódź do działań w zakresie szybkiej pomocy lekarskiej, dwie sale operacyjne. Jest też zdolna do obsługi 147 pacjentów medycznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów