DCT Gdańsk obsłużył w 2021 roku ponad 2,1 miliona TEU. To rekordowy wynik największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim.
Obsłużone 2,1 miliona TEU stanowi wzrost o około 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. W opublikowanym komunikacie DCT podkreśla, że stało się to „pomimo wyzwań dla portów i branży logistycznej spowodowanych trwającą pandemią”.
DCT przekroczył 2 miliony TEU przeładowanych w ciągu jednego roku po raz pierwszy tuż przed pandemią, w grudniu 2019 , stając się tym samym pierwszym terminalem na Bałtyku, który przebił tę granicę. W kolejnym roku wynik był nieco gorszy – 1,91 mln TEU, co było spowodowane ogólnoświatowymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw będącymi rzecz jasna efektem pandemii. Jak podaje DCT, w kwietniu 2020 roku widać już było jednak wyraźny trend wzrostowy, a jesienią przeładunki wróciły do przedpandemicznych poziomów.
– Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw przeładowaliśmy w 2021 roku ponad 2 092 432 TEU. To osiągnięcie świadczy o zaufaniu naszych klientów do DCT Gdańsk w połączeniu z wysokim poziomem usług DCT i naszą doskonałą lokalizacją. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, dyrektor generalny DCT.
CZYTAJ również: Port Gdańsk z historycznym rekordem przeładunków
Plany na kolejne lata dają nadzieję na dalszą poprawę wyników. W tym roku DCT Gdańsk postanowiło o budowie trzeciego nabrzeża głębokowodnego, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu o kolejne 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Prace obejmą budowę nowego nabrzeża na wschód od obecnego nabrzeża T1. Ma ono mierzyć 717 metrów długości i dzięki głębokości 18 metrów być dostępne dla największych jednostek. Utworzony będzie także nowy plac składowy o powierzchni 36 ha.
– Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami – DCT ma teraz siedem torów – każdy po 750 metrów. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminala – dodaje Charles Baker.
Dzięki DCT w 2021 roku Port Gdańsk stał się największym portem kontenerowym w basenie Morza Bałtyckiego. DCT to jedyny głębokowodny terminal na Morzu Bałtyckim posiadający nabrzeże o głębokości 17 metrów, co sprawia, że mogą z niego korzystać największe kontenerowce pływające po światowych morzach i oceanach. 2021 rok przyniósł także inne ważne osiągnięcia. W kwietniu w DCT pobita została bariera 15 mln kontenerów przeładowanych od początku funkcjonowania terminala, w lipcu zaś padł rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU), z kolei w listopadzie DCT obsłużyło największą liczbę statków w ciągu jednego miesiąca – 70.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów