Kadłub nowego
statku badawczego przeznaczonego dla Monterey Bay Aquarium Research
Institute (MBARI) został zwodowany w stoczni Freire w Hiszpanii.
Planowane ukończenie jednostki jako statku oceanograficznego o
nazwie RV David Packard, ma nastąpić w 2023 roku.
- RV David Packard rozszerzy możliwości badawcze MBARI , działającego nie tylko jako platforma dla zdalnie sterowanych pojazdów do obserwacji życia oceanicznego, ale także dla rautonomicznych systemów do oceny stanu oceanów” – powiedział dyrektor ds. operacji morskich MBARI, Michael Kelly.
Nowy statek został zaprojektowany przez firmę Glosten, zajmującą się architekturą i inżynierią morską. Ma całkowitą długość 49,9 m i może osiągnąć prędkość 12 węzłów. Będzie mógł pomieścić 30 osób, w tym 12-osobową załogę i 18-osobową grupę naukową. Stanowią też swoiste centrum dowodzenia zdalnie sterowanymi pojazdami (remotely operated vehicle, ROV) Doc Ricketts, pozwoli też naukowcom kontynuować eksplorację najgłębszych zakątków kanionu Monterey i innych podobnych lokacji. Będzie również zdolny do rozmieszczenia autonomicznych pojazdów podwodnych (autonomous underwater vehicle, AUV), wykorzystywanych do przeprowadzenia badań wizualnych i akustycznych, pobierania próbek wody morskiej i sporządzania map dna morskiego. Wśród szczególnych cech tego statku znajdzie się zaawansowany zintegrowany system cyberbezpieczeństwa, zgodny z wymaganiami i certyfikacjami prowadzonymi przez DNV (Det Norske Veritas). Jest wyposażony w system stabilizujący, który utrzymuje statek w danej pozycji zarówno podczas nawigowania, jak i operacji dynamicznego pozycjonowania. Przyszły RV David Packard będzie również spełniał rygorystyczne poziomy promieniowania podwodnego, aby działać na wodach USA.
New @MBARI_News research vessel is named after David Packard, honoring his long-standing commitment to ocean research, technology, & conservation. It will host expeditions in Monterey Bay and beyond to better understand our changing ocean. https://t.co/T4pFNNzOMY pic.twitter.com/Y20o1byjz8
— Packard Foundation (@PackardFdn) April 20, 2021
Po wodowaniu kadłuba pozostaje jeszcze wiele pracy. Zespół ze stoczni Freire rozpoczął wyposażanie wnętrza statku, skupiając się na wewnętrznych systemach naukowych i inżynieryjnych.
- RV David Packard będzie pierwszym tak nowoczesnym statkiem badawczym zbudowanym nie tylko w Hiszpanii, ale w Unii Europejskiej, przeznaczonym do operowania na wodach Stanów Zjednoczonych Ameryki, spełniając szereg wymagań tak funkcjonalnych, jak i operacyjnych. - podkreślił dyrektor generalny Freire Shipyard, Marcos Freire.
Firma ma długą, sięgającą 1895 roku historię działalności, początkowo w celu budowy i naprawy jednostek łodzi kutrów rybackich. Z czasem przedsiębiorstwo się rozwinęło, budując zaawansowane technologicznie statki oraz jachty, na zlecenie państw i instytucji całego świata. Obecnie stocznią zarządza czwarte pokolenie rodziny Freire.
Budowa RV David Packard rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku od uroczystego położenia stępki. Planowo ma zakończyć się latem 2023 roku, po czym jednostka popłynie ze stoczni Freire w Hiszpanii do zaplecza badawczego MBARI mieszczącym się w Moss Landing w Kalifornii. Instytut planuje rozpocząć jego eksploatację w ramach działalności naukowej pod koniec 2023 roku.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich