• <
nauta_2024

Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä zbudują statek towarowy napędzany amoniakiem

06.10.2022 10:55
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä zbudują statek towarowy napędzany amoniakiem

Partnerzy portalu

Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä zbudują statek towarowy napędzany amoniakiem - GospodarkaMorska.pl

Trzy fińskie podmioty - Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä – nawiązały współpracę celem budowy statku towarowego zasilanego amoniakiem. 

Przedstawiciele firm podpisali w tym celu list intencyjny. Za zamówienie i eksploatację statku będzie odpowiedzialny fiński armator Meriaura. Dostawę statku zaplanowano na 2024 rok, a rozpoczęcie eksploatacji zielonego amoniaku spodziewane jest w 2026 roku.

- To naturalnym krok na rzecz przyszłej floty Meriaura, który uzupełni nasze portfolio paliw odnawialnych wraz z produkowanym przez nas biopaliwem. Współpraca wspiera nasz trwający program budowy nowych statków oraz nasze cele związane z neutralnością klimatyczną - mówi Jussi Mälkiä, prezes zarządu Meriaura.

Nowoczesna jednostka towarowa będzie wyposażona w modułowe wielopaliwowe silniki główne marki Wärtsilä. Z kolei podmiot Green NortH2 Energy będzie dostarczać zielony amoniak, produkowany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej. Firma pracuje obecnie nad budową zielonego zakładu produkcji wodoru i amoniaku w Naantali w południowej Finlandii niedaleko Turku.

Jednostka będzie mogła korzystać też z biooleju, awaryjnie - z tradycyjnego oleju napędowego. 

Zielony amoniak ma do odegrania ważną rolę w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Obecnie branża wielokrotnie podkreśla, że technologia akumulatorowa (bateryjna) nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb energetycznych tego sektora. W porównaniu z wodorem, amoniak jest łatwiejszy do przechowywania i transportu. Co najważniejsze, sieć logistyczna już istnieje.

Projekt jest kontynuacją współpracy w zakresie rozwoju statków pomiędzy Elomatic, spółką-matką Green NortH2 Energy a Meriaura, która została zapoczątkowana w celu modernizacji transportu na sieci jezior Saimaa. Po inwazji Rosji na Ukrainę projekt przesunięto z jezior na morze. 

Źródło: Meriaura 


Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.