Trzy fińskie podmioty - Green NortH2 Energy, Meriaura i Wärtsilä – nawiązały współpracę celem budowy statku towarowego zasilanego amoniakiem.
Przedstawiciele firm podpisali w tym celu list intencyjny. Za zamówienie i eksploatację statku będzie odpowiedzialny fiński armator Meriaura. Dostawę statku zaplanowano na 2024 rok, a rozpoczęcie eksploatacji zielonego amoniaku spodziewane jest w 2026 roku.
- To naturalnym krok na rzecz przyszłej floty Meriaura, który uzupełni nasze portfolio paliw odnawialnych wraz z produkowanym przez nas biopaliwem. Współpraca wspiera nasz trwający program budowy nowych statków oraz nasze cele związane z neutralnością klimatyczną - mówi Jussi Mälkiä, prezes zarządu Meriaura.
Nowoczesna jednostka towarowa będzie wyposażona w modułowe wielopaliwowe silniki główne marki Wärtsilä. Z kolei podmiot Green NortH2 Energy będzie dostarczać zielony amoniak, produkowany z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej. Firma pracuje obecnie nad budową zielonego zakładu produkcji wodoru i amoniaku w Naantali w południowej Finlandii niedaleko Turku.
Jednostka będzie mogła korzystać też z biooleju, awaryjnie - z tradycyjnego oleju napędowego.
Zielony amoniak ma do odegrania ważną rolę w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych w żegludze. Obecnie branża wielokrotnie podkreśla, że technologia akumulatorowa (bateryjna) nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb energetycznych tego sektora. W porównaniu z wodorem, amoniak jest łatwiejszy do przechowywania i transportu. Co najważniejsze, sieć logistyczna już istnieje.
Projekt jest kontynuacją współpracy w zakresie rozwoju statków pomiędzy Elomatic, spółką-matką Green NortH2 Energy a Meriaura, która została zapoczątkowana w celu modernizacji transportu na sieci jezior Saimaa. Po inwazji Rosji na Ukrainę projekt przesunięto z jezior na morze.
Źródło: Meriaura
Fot. Depositphotos
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich