Ministerstwo Obrony Litwy poinformowało, że marynarka wojenna tego kraju otrzyma nowy holownik, zbudowany przez holenderską firmę Damen. Kontrakt o wartości 10,8 miliona dolarów ma zapewnić dostawę w ciągu dziewięciu miesięcy od wejścia w życie.
Litewski resort obrony wskazuje, że zamówiona jednostka opiera się na serii Damen ASD 3010. Jednostka znajdująca się w portfolio firmy z Holandii zostanie dostosowana do potrzeb zamawiającego. Wyróżnia je posiadanie klasy lodowej umożliwiającej poruszanie się po trudnych, mroźnych akwenach. W typowym wyposażeniu posiada dźwig umożliwiający 60 ton uciągu i prędkość sięgającą do 12,9 węzła. Oprócz zadań związanych z holowaniem jednostka może być przeznaczona do takich zadań jak przełamywanie oblodzeń na wodzie, gaszenie pożarów na wodzie oraz w porcie, jak i zwalczanie wycieków.
Dla sił morskich Litwy ma to być "historyczny zakup", jako że choć to holownik, przeznaczony do zadań pomocniczych, to będzie pierwszą nowo zbudowaną jednostką dla Marynarki Wojennej Litwy (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos), zwiększając jej możliwości operacyjne na potrzeby różnych misji. W jej składzie znajdują się m.in. cztery niszczyciele min, pięć patrolowców i trzy jednostki pomocnicze. Zdecydowana większość z nich to starsze okręty, które zostały przekazane lub sprzedane przez inne państwa. Stąd Litwa musi mierzyć się z wyzwaniem sprostania współczesnym zagrożeniom i zwiększeniu swoich zdolności morskich. Wcześniej zamówiono dwa patrolowce typu Jehu produkcji fińskiej, jednakże ich planowane przekazanie do służby jest zaplanowane na 2025 rok.
🇱🇹Lithuania strengthens its Naval Force with a new tugboat 🇳🇱„Damen ASD 3010“ ! The €10.8M contract ensures delivery in 9 months. This is a historic purchase as it will be the first newly-built vessel for our Navy, enhancing operational capabilities for various missions. pic.twitter.com/I9jCsFfe1O
— Lithuanian MOD 🇱🇹 (@Lithuanian_MoD) August 2, 2024
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów