W stoczni Mitsui Engineering & Shipbuilding, należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się 17 lutego br. uroczystość chrztu i wodowania nowego okrętu przeznaczonego do monitorowania sytuacji pod wodą i zabezpieczenia działań okrętów podwodnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele stoczni, innych firm zaangażowanych w budowę, jak i członkowie władz krajowych, prefektury oraz kadry morskiej. Nie zabrakło też przyszłej załogi. Nowy okręt otrzymał nazwę Bingo i w najbliższym czasie ma wejść do służby, zapewniając wsparcie dla działań podwodnych marynarki wojennej.
Przyszły JS Bingo (AOS 5204) jest budowany w ekspresowym tempie, tak jak inne, japońskie okręty, dowodząc zdolności krajowej branży stoczniowej. Stępka została położona w marcu 2024 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w przyszłym roku. Oznacza to, że od rozpoczęcia prac do przekazania jednostki zamawiającemu miną mniej niż trzy lata. Nietypowe jest jednak, że okręt należy to typu Hibiki rozwijanego od… 1989 roku, a kolejne z tej serii wchodziły do służby kolejno w 1991, 1992 i trzeci dopiero w 2021 roku. Dostarczenie dwóch kolejnych jednostek do obserwacji podwodnej po niemal 30 latach wynikało z zwiększenia nakładów na obronność i ulepszenia zdolności w zakresie wspomnianych działań, wspierając też operacje prowadzone przez okręty podwodne. Co istotne, Bingo jak i pozostałe jednostki typu Hibiki są przeznaczone także do ratowania załóg okrętów podwodnych, co należy do jednych z najtrudniejszych operacji ratowniczych na morzu, stąd wymagają specjalistycznego sprzętu i regularnych ćwiczeń w tym zakresie.
/
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) February 17, 2025
🚢命名「びんご」‼
ひびき型音響測定艦4番艦
\
本日、三菱重工マリタイムシステム(株)玉野本社工場において、令和4年度計画音響測定艦の命名式・進水式が執り行われ、「びんご」と命名されました。音響測定艦の名称は「海湾の名」から選出され、#備後灘 に由来しています。 pic.twitter.com/nEp2XvDfP2
Do innych zadań nowego okrętu ma być również wykrywanie zagrożeń
podwodnych, w tym wrogich okrętów (chińskich, północnokoreańskich i
rosyjskich), pojazdów bezzałogowych oraz niebezpiecznych obiektów,
mogących zagrozić statkom jak i okrętom nawodnym. Ponadto będzie mógł
monitorować podwodną infrastrukturę krytyczną, w tym rurociągi i kable
światłowodowe, a także fundamenty platform wydobywczych i morskich farm
wiatrowych.
Długość okrętu wynosi 67 metrów, szerokość 29,9 metra, a zanurzenie 7,5 metra. Pełna wyporność sięga 3800 ton. Co nietypowe, jednostka ma konstrukcję dwukadłubową, co też tłumaczy szerokość jednostki i zapewniając znaczną powierzchnię na pokładzie, biorąc pod uwagę także współdziałanie z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi. Załoga ma liczyć 40 osób. Prędkość przyszłego JS Bingo ma wynosić 11 węzłów a maksymalny zasięg to 3800 mil morskich przy 10 węzłach. W skład napędu wchodzą cztery silniki wysokoprężne Mitsubishi S6U-MPTK i dwa wały. Wyposażenie tworzą m.in. systemy OPS-18-1 do poszukiwania powierzchni nawodnej, OPS-29 i OPS-26 do nawigacji oraz system hydrolokacyjny AN/UQQ-2. Okręt posiada również lądowisko dedykowane obsłudze zarówno śmigłowców jak i dronów.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO