• <
nauta_2024

Chrzest i wodowanie nowego, japońskiego okrętu do badań podwodnych. Nazywa się Bingo

18.02.2025 10:46 Źródło: MW Japonii
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chrzest i wodowanie nowego, japońskiego okrętu do badań podwodnych. Nazywa się Bingo
Fot. MW Japonii

W stoczni Mitsui Engineering & Shipbuilding, należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się 17 lutego br. uroczystość chrztu i wodowania nowego okrętu przeznaczonego do monitorowania sytuacji pod wodą i zabezpieczenia działań okrętów podwodnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele stoczni, innych firm zaangażowanych w budowę, jak i członkowie władz krajowych, prefektury oraz kadry morskiej. Nie zabrakło też przyszłej załogi. Nowy okręt otrzymał nazwę Bingo i w najbliższym czasie ma wejść do służby, zapewniając wsparcie dla działań podwodnych marynarki wojennej.

Przyszły JS Bingo (AOS 5204) jest budowany w ekspresowym tempie, tak jak inne, japońskie okręty, dowodząc zdolności krajowej branży stoczniowej. Stępka została położona w marcu 2024 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w przyszłym roku. Oznacza to, że od rozpoczęcia prac do przekazania jednostki zamawiającemu miną mniej niż trzy lata. Nietypowe jest jednak, że okręt należy to typu Hibiki rozwijanego od… 1989 roku, a kolejne z tej serii wchodziły do służby kolejno w 1991, 1992 i trzeci dopiero w 2021 roku. Dostarczenie dwóch kolejnych jednostek do obserwacji podwodnej po niemal 30 latach wynikało z zwiększenia nakładów na obronność i ulepszenia zdolności w zakresie wspomnianych działań, wspierając też operacje prowadzone przez okręty podwodne. Co istotne, Bingo jak i pozostałe jednostki typu Hibiki są przeznaczone także do ratowania załóg okrętów podwodnych, co należy do jednych z najtrudniejszych operacji ratowniczych na morzu, stąd wymagają specjalistycznego sprzętu i regularnych ćwiczeń w tym zakresie.

Do innych zadań nowego okrętu ma być również wykrywanie zagrożeń podwodnych, w tym wrogich okrętów (chińskich, północnokoreańskich i rosyjskich), pojazdów bezzałogowych oraz niebezpiecznych obiektów, mogących zagrozić statkom jak i okrętom nawodnym. Ponadto będzie mógł monitorować podwodną infrastrukturę krytyczną, w tym rurociągi i kable światłowodowe, a także fundamenty platform wydobywczych i morskich farm wiatrowych.

Długość okrętu wynosi 67 metrów, szerokość 29,9 metra, a zanurzenie 7,5 metra. Pełna wyporność sięga 3800 ton. Co nietypowe, jednostka ma konstrukcję dwukadłubową, co też tłumaczy szerokość jednostki i zapewniając znaczną powierzchnię na pokładzie, biorąc pod uwagę także współdziałanie z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi. Załoga ma liczyć 40 osób. Prędkość przyszłego JS Bingo ma wynosić 11 węzłów a maksymalny zasięg to 3800 mil morskich przy 10 węzłach. W skład napędu wchodzą cztery silniki wysokoprężne Mitsubishi S6U-MPTK i dwa wały. Wyposażenie tworzą m.in. systemy OPS-18-1 do poszukiwania powierzchni nawodnej, OPS-29 i OPS-26 do nawigacji oraz system hydrolokacyjny AN/UQQ-2. Okręt posiada również lądowisko dedykowane obsłudze zarówno śmigłowców jak i dronów.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.