W stoczni Mitsui Engineering & Shipbuilding, należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się 17 lutego br. uroczystość chrztu i wodowania nowego okrętu przeznaczonego do monitorowania sytuacji pod wodą i zabezpieczenia działań okrętów podwodnych Japońskich Morskich Sił Samoobrony.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele stoczni, innych firm zaangażowanych w budowę, jak i członkowie władz krajowych, prefektury oraz kadry morskiej. Nie zabrakło też przyszłej załogi. Nowy okręt otrzymał nazwę Bingo i w najbliższym czasie ma wejść do służby, zapewniając wsparcie dla działań podwodnych marynarki wojennej.
Przyszły JS Bingo (AOS 5204) jest budowany w ekspresowym tempie, tak jak inne, japońskie okręty, dowodząc zdolności krajowej branży stoczniowej. Stępka została położona w marcu 2024 roku, a planowane wejście do służby ma nastąpić w przyszłym roku. Oznacza to, że od rozpoczęcia prac do przekazania jednostki zamawiającemu miną mniej niż trzy lata. Nietypowe jest jednak, że okręt należy to typu Hibiki rozwijanego od… 1989 roku, a kolejne z tej serii wchodziły do służby kolejno w 1991, 1992 i trzeci dopiero w 2021 roku. Dostarczenie dwóch kolejnych jednostek do obserwacji podwodnej po niemal 30 latach wynikało z zwiększenia nakładów na obronność i ulepszenia zdolności w zakresie wspomnianych działań, wspierając też operacje prowadzone przez okręty podwodne. Co istotne, Bingo jak i pozostałe jednostki typu Hibiki są przeznaczone także do ratowania załóg okrętów podwodnych, co należy do jednych z najtrudniejszych operacji ratowniczych na morzu, stąd wymagają specjalistycznego sprzętu i regularnych ćwiczeń w tym zakresie.
/
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) February 17, 2025
🚢命名「びんご」‼
ひびき型音響測定艦4番艦
\
本日、三菱重工マリタイムシステム(株)玉野本社工場において、令和4年度計画音響測定艦の命名式・進水式が執り行われ、「びんご」と命名されました。音響測定艦の名称は「海湾の名」から選出され、#備後灘 に由来しています。 pic.twitter.com/nEp2XvDfP2
Do innych zadań nowego okrętu ma być również wykrywanie zagrożeń
podwodnych, w tym wrogich okrętów (chińskich, północnokoreańskich i
rosyjskich), pojazdów bezzałogowych oraz niebezpiecznych obiektów,
mogących zagrozić statkom jak i okrętom nawodnym. Ponadto będzie mógł
monitorować podwodną infrastrukturę krytyczną, w tym rurociągi i kable
światłowodowe, a także fundamenty platform wydobywczych i morskich farm
wiatrowych.
Długość okrętu wynosi 67 metrów, szerokość 29,9 metra, a zanurzenie 7,5 metra. Pełna wyporność sięga 3800 ton. Co nietypowe, jednostka ma konstrukcję dwukadłubową, co też tłumaczy szerokość jednostki i zapewniając znaczną powierzchnię na pokładzie, biorąc pod uwagę także współdziałanie z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi. Załoga ma liczyć 40 osób. Prędkość przyszłego JS Bingo ma wynosić 11 węzłów a maksymalny zasięg to 3800 mil morskich przy 10 węzłach. W skład napędu wchodzą cztery silniki wysokoprężne Mitsubishi S6U-MPTK i dwa wały. Wyposażenie tworzą m.in. systemy OPS-18-1 do poszukiwania powierzchni nawodnej, OPS-29 i OPS-26 do nawigacji oraz system hydrolokacyjny AN/UQQ-2. Okręt posiada również lądowisko dedykowane obsłudze zarówno śmigłowców jak i dronów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym