• <
nauta_2024

Chińczycy usuną wrak X-Press Pearl

Partnerzy portalu

Chińczycy usuną wrak X-Press Pearl - GospodarkaMorska.pl
Fot. Indyjska Marynarka Wojenna

Przetarg na wykonanie operacji usunięcia wraku kontenerowca X-Press Pearl z wybrzeża Sri Lanki wygrała Shanghai Salvage, chińska spółka państwowa.

Informację o wygraniu kontraktu przez Shanghai Salvage potwierdził Ali Sabry, lankański minister sprawiedliwości, w trakcie składania raportu w parlamencie.

– Usuwaniem materiałów za statku zajmie się w pierwszym etapie Resolve Marine Company, a w drugim wrak zostanie usunięty przez Shanghai Salvage Company. Zostaną one opłacone przez firmę ubezpieczeniową, która zapewniła ochronę ubezpieczeniową statku X-Press Pearl – powiedział Sabry.

Shanghai Salvage Bureau, spółka funkcjonująca przy chińskim ministerstwie transportu, funkcjonująca również jako Shanghai Salvage Company oraz, od niedawna, jako China Ocean Engineering Shanghai Company, jest w ostatnim czasie jednym z głównych graczy na rynku ratownictwa morskiego w regionie Indo-Pacyfiku. Jej udział i ostateczne zwycięstwo w przetargu jest postrzegany przez inne firmy zajmujące się usuwaniem wraków za nieuczciwe, ponieważ jest to podmiot rządowy i może przy składaniu ofert korzystać z państwowych zasobów.

X-Press Pearl, kontenerowiec klasy Super Eco 2700 wszedł do służby w lutym 2021. Mierzył 186 metrów i miał pojemność 2 765 TEU. W momencie wybuchu pożaru X-Press Pearl był załadowany 1 486 kontenerami, pośród których było 25 ton kwasu azotowego, używanego do produkcji nawozów i materiałów wybuchowych, oraz innych chemikaliów, kosmetyków i granulatu polietylenu LDPE. Załoga odkryła wyciek kwasu 11 maja i poprosiła porty Hamad i Hazira o pozwolenie na rozładowanie kontenerów, ale żaden z nich się nie zgodził – oba porty miały stwierdzić, że nie posiadają specjalistycznego wyposażenia ani wiedzy, by poradzić sobie z wyciekiem. W związku z tym jednostka wyruszyła w zaplanowany rejs do Colombo, do którego dotarła 19 maja. Załoga nie zgłosiła wypadku, jednak następnego dnia wnioskowała o konieczną naprawdę kontenera, na co zezwolił zarząd portu w Colombo. Wtedy też statek poinformował o pożarze. Pięć dni później doszło do eksplozji. 25 członków załogi zostało ewakuowanych, dwóch z nich odniosło obrażenia. Pożar trwał do 25 maja, choć ogłoszono, że lankańscy strażacy zdołali go opanować. Wieczorem tego dnia ze statku zaczęły spadać kontenery. Tego dnia zaobserwowano także wyciek ze zbiorników statku, a pożar wymknął się spod kontroli. W akcji gaszenia pomagały Indie, które wysłały statki straży pożarnej oraz do usuwania zanieczyszczeń. Przekazano także miejscowym rybakom, aby nie wypływali w morze.

26 maja przekazano, że na statku znajdowało się 278 ton oleju napędowego i około połowa z niego mogła wyciec do morza. Finalnie po 12 dniach pożaru i nieudanych próbach zepchnięcia statku na głębsze wody, X-Press Pearl zatonął. Jego wrak jest nieustannie monitorowany na okoliczność ewentualnych wycieków.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.