• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Belgowie chcą być numerem 1 w Europie - połączenie portów w Antwerpii i Zeebrugge

14.02.2021 23:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Belgowie chcą być numerem 1 w Europie - połączenie portów w Antwerpii i Zeebrugge

Partnerzy portalu

Belgowie chcą być numerem 1 w Europie - połączenie portów w Antwerpii i Zeebrugge - GospodarkaMorska.pl

12 lutego miasto Antwerpia i Miasto Brugia osiągnęły porozumienie w sprawie połączenia swoich portów. Oznacza to początek procesu zjednoczenia, którego sfinalizowanie ma potrwać rok. Po ukończeniu porty będą działać pod wspólną nazwą „Port Antwerpia-Brugia”.

Dzięki fuzji pozycja portów w Antwerpii i Zeebrugge w globalnym łańcuchu dostaw zostanie znacząco wzmocniona. Połączony port stanie się najważniejszym portem kontenerowym (157 mln ton / rok), jednym z największych portów drobnicowych i największym portem przeładunkowym pojazdów w Europie. Ponadto port będzie odpowiadał za ponad 15% tranzytu płynnego gazu ziemnego w Europie i oczywiście pozostanie najważniejszym ośrodkiem chemicznym Europy. Wreszcie będzie to największy port dla statków wycieczkowych w krajach Beneluksu. Z łączną przepustowością 278 mln ton rocznie, zunifikowany port będzie w stanie umocnić swoją pozycję na świecie.

- W wyniku połączenia porty będą mogły umocnić swoją pozycję w globalnym łańcuchu dostaw i kontynuować drogę w kierunku zrównoważonego wzrostu. Ponadto zunifikowany port będzie bardziej odporny na wyzwania przyszłości i będzie odgrywał wiodącą rolę w przejściu na gospodarkę niskoemisyjną. Naszą ambicją jest, aby Port Antwerpia-Brugia stał się pierwszym na świecie portem, który pogodzi gospodarkę, ludzi i klimat - informują w komunikacie przedstawiciele portów.

W ramach wspólnego planu oba porty określiły trzy strategiczne priorytety - zrównoważony wzrost, odporność i przywództwo w transformacji energetycznej i cyfrowej.

Zrównoważony rozwój: „Razem możemy więcej”

Porty w Antwerpii i Zeebrugge w dużej mierze się uzupełniają. Na przykład Antwerpia specjalizuje się w obsłudze i magazynowaniu kontenerów, drobnych towarów masowych i produktów chemicznych, podczas gdy Zeebrugge jest głównym portem dla ruchu RoRo, obsługi kontenerów i przeładunku płynnego gazu ziemnego.

Bliższa współpraca umożliwi utrwalenie trwałego wzrostu nie tylko w odniesieniu do udziału w rynku poszczególnych portów, ale także wspólnego udziału w rynku obu portów.

Aby zmaksymalizować wartość dodaną ze zjednoczenia portów, Port Antwerpia-Brugia będzie dążył do rozwoju i optymalnego wykorzystania wzajemnych połączeń między dwoma portami. Transport towarów koleją między dwoma lokalizacjami będzie wiązany, ruch na ujściach rzek (statkami śródlądowymi na Morzu Północnym) zostanie zoptymalizowany, a na liście priorytetów znajdą się również połączenia rurociągowe.

Podjęte strategiczne inwestycje, takie jak nowa śluza morska w Zeebrugge i dodatkowa infrastruktura do przeładunku kontenerów w Antwerpii, będą kontynuowane. Przyszłe inwestycje będą oceniane z ujednoliconej perspektywy operacyjnej.

Drugi port w Europie


Największy belgijski port od lat utrzymuje się na drugim miejscu w Europie pod względem przeładunków. Przed nim plasuje się port w Rotterdamie, a za nim Port Hamburg. W ogólnej klasyfikacji ten układ pozostanie niezmieniony jednak w przypadku, na przykład, kontenerów rywalizacja może wyraźnie wzrosnąć.

W 2019 roku w Antwerpii przeładowano 238,18 mln ton. w tym 11,86 mln TEU. Jednocześnie port w Zeebrugge przeładował 45,8 mln ton, 1,8 mln TEU kontenerów

Port Rotterdam przeładował 469,4 mln ton, 14.8 mln TEU.

Port Hamburg przeładował 136,6 mln ton w tym 9,3 mln TEU kontenerów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.