• <
nauta_2024

Armatorzy nie zamawiają masowców. Ważny trend na rynku stoczniowym

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Armatorzy nie zamawiają masowców. Ważny trend na rynku stoczniowym

Zamówienia na statki masowe spadły do ​​najniższego poziomu od trzech dekad, a kontrakty na budowę nowych statków spadły o 92% rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r., poinformowało w tym tygodniu stowarzyszenie branżowe BIMCO. W lutym nie zamówiono żadnych nowych statków w tej kategorii.

Według Filipe Gouveia, kierownika ds. analiz wysyłek w BIMCO, wiele czynników przyczynia się do tego bezprecedensowego spadku. „Słabe stawki frachtowe, wysokie ceny budowy nowych statków, długie terminy realizacji i niepewność prawdopodobnie zniechęcają do zawierania umów” — zauważa Gouveia cytowany przez serwis https://gcaptain.com/.

Zmienne trendy na rynku

BIMCO w raporcie z grudnia 2024 roku wskazało, że zamówienia na nowe masowce (bulk carriers) w okresie sierpień–październik 2024 były o 70% niższe od średniej rocznej. Trend ten utrzymuje się w 2025 roku, co wynika z niskich stawek frachtowych, nadpodaży istniejącej floty oraz kosztów budowy. Księga zamówień na masowce wynosi obecnie około 8,8% globalnej floty (dane z kwietnia 2024).

Widać natomiast wzrost zamówień na kontenerowce. ten segment pozostaje silny, napędzany boomem w handlu międzynarodowym i potrzebą modernizacji floty. W 2023 roku odnotowano rekordowe zamówienia (45% nowych jednostek z paliwami alternatywnymi wg Clarkson), a w 2024 i na początku 2025 roku trend ten się utrzymuje, choć z mniejszą dynamiką – szacuje się, że około 30–35% nowych zamówień dotyczy kontenerowców.

Zamówienia na tankowce i gazowce są stabilne. Wzrost zainteresowania gazowcami LNG obserwowano w 2021–2023 (30% nowych zamówień w 2021 wg SEA-LNG), jednak w 2025 roku segment ten ustępuje miejsca innym zamówieniom. Rośnie liczba zamówień na statki typu ro-ro (roll-on/roll-off), samochodowce (PCTC) oraz jednostki offshore (np. do obsługi farm wiatrowych). 

Moda na czystszy napęd

W 2023 roku 45% zamówień na nowe statki uwzględniało silniki na paliwa alternatywne (LNG, LPG, metanol, amoniak) według Clarkson „Green Technology Tracker”. W 2024 roku odsetek ten wzrósł do 61% pod względem tonażu brutto (GT), a w 2025 roku szacuje się, że około 50–55% nowych kontraktów dotyczy jednostek dwupaliwowych lub zeroemisyjnych.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.