Zamówienia na statki masowe spadły do najniższego poziomu od trzech dekad, a kontrakty na budowę nowych statków spadły o 92% rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r., poinformowało w tym tygodniu stowarzyszenie branżowe BIMCO. W lutym nie zamówiono żadnych nowych statków w tej kategorii.
Według Filipe Gouveia, kierownika ds. analiz wysyłek w BIMCO, wiele czynników przyczynia się do tego bezprecedensowego spadku. „Słabe stawki frachtowe, wysokie ceny budowy nowych statków, długie terminy realizacji i niepewność prawdopodobnie zniechęcają do zawierania umów” — zauważa Gouveia cytowany przez serwis https://gcaptain.com/.
BIMCO w raporcie z grudnia 2024 roku wskazało, że zamówienia na nowe masowce (bulk carriers) w okresie sierpień–październik 2024 były o 70% niższe od średniej rocznej. Trend ten utrzymuje się w 2025 roku, co wynika z niskich stawek frachtowych, nadpodaży istniejącej floty oraz kosztów budowy. Księga zamówień na masowce wynosi obecnie około 8,8% globalnej floty (dane z kwietnia 2024).
Widać natomiast wzrost zamówień na kontenerowce. ten segment pozostaje silny, napędzany boomem w handlu międzynarodowym i potrzebą modernizacji floty. W 2023 roku odnotowano rekordowe zamówienia (45% nowych jednostek z paliwami alternatywnymi wg Clarkson), a w 2024 i na początku 2025 roku trend ten się utrzymuje, choć z mniejszą dynamiką – szacuje się, że około 30–35% nowych zamówień dotyczy kontenerowców.
Zamówienia na tankowce i gazowce są stabilne. Wzrost zainteresowania gazowcami LNG obserwowano w 2021–2023 (30% nowych zamówień w 2021 wg SEA-LNG), jednak w 2025 roku segment ten ustępuje miejsca innym zamówieniom. Rośnie liczba zamówień na statki typu ro-ro (roll-on/roll-off), samochodowce (PCTC) oraz jednostki offshore (np. do obsługi farm wiatrowych).
W 2023 roku 45% zamówień na nowe statki uwzględniało silniki na paliwa alternatywne (LNG, LPG, metanol, amoniak) według Clarkson „Green Technology Tracker”. W 2024 roku odsetek ten wzrósł do 61% pod względem tonażu brutto (GT), a w 2025 roku szacuje się, że około 50–55% nowych kontraktów dotyczy jednostek dwupaliwowych lub zeroemisyjnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów