• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Wielkie morskie hodowle ryb zmieniają rynek w Chinach [ZDJĘCIA]

Szantung, chińska prowincja znana z gospodarki opartej na rybołówstwie morskim, w ostatnich latach aktywnie buduje farmy morskie. W 2024 r. wyprodukowano w niej żywność wartości 14 mld USD podała agencja Xinhua.

19.11.2025, 10:36
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power

Na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power zainstalowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy wyposażone w polskie gondole wyprodukowane w zakładzie firmy Vestas w Szczecinie. Inwestycja Grupy ORLEN i Northland Power to obecnie najbardziej zaawansowany projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w polskiej części Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny energii mają popłynąć z farmy już w przyszłym roku. Projekt zakłada udział polskich podmiotów w 30-letnim cyklu pracy farmy na poziomie przekraczającym 21 proc. jej całkowitej wa

13.11.2025, 12:49
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem

W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.

12.11.2025, 13:04
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska bunkierka LNG - strategiczna konieczność w dobie żeglugi Net-Zero oraz możliwość rozwoju dla polskich firm sektora morskiego

Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.

07.11.2025, 14:44
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Chiny przedstawiają projekt statku towarowego napędzanego torem

Chiny ujawniły plany dotyczące budowy kontenerowca zdolnego do przewozu 14 000 kontenerów i napędzanego innowacyjnym reaktorem ze stopionych soli opartym na torze, który może zrewolucjonizować globalną żeglugę. Prezentacja projektu nastąpiła zaledwie kilka tygodni po tym, jak chińscy naukowcy osiągnęli przełomowe, pierwsze na świecie osiągnięcie w zakresie przekształcania toru w paliwo uranowe w działającym reaktorze.

07.11.2025, 12:22
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Blue Circle Olefins wybrało Rotterdam na lokalizację komercyjnego zakładu produkcji olefin z metanolu

Firma Blue Circle Olefins ogłosiła, że w porcie Rotterdam powstanie nowoczesny, w pełni zelektryfikowany zakład MTO o zdolności produkcyjnej 200 tys. ton rocznie. Inwestycja umożliwi przetwarzanie odnawialnego metanolu na w 100% cyrkularne etylen i propylen – podstawowe surowce chemiczne wykorzystywane do wytwarzania około 60% produktów przemysłu chemicznego w Europie.

06.11.2025, 13:11
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Północna Droga Morska: Lodowy szlak nadziei czy geopolitycznego chłodu?

Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.

28.10.2025, 15:05
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Do Gdańska wpłynął pierwszy kontenerowiec, który przemierzył szlak arktyczny z Azji do Europy [WIDEO]

W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.

19.10.2025, 22:14
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Sejm przyjął ustawę o Parku Narodowym Doliny Dolnej Odry

Sejm zajął się uchwałą Senatu dotyczącą ustawy o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry – pierwszego od 24 lat nowego parku narodowego w Polsce. Zgodnie z projektem, park obejmie obszar Międzyodrza, będący ważnym korytarzem migracyjnym i siedliskiem wielu rzadkich gatunków roślin i zwierząt.

17.10.2025, 12:30
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.