W sobotę, 18 października, do Portu Gdańsk zawinie chiński kontenerowiec Istanbul Bridge. Jednostka testuje trasę tzw. Arktycznego Jedwabnego Szlaku – połączenia morskiego, które może znacząco przyspieszyć transport towarów z Chin do Europy.
Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że wyjątkowo duży statek przeznaczony do transportu samochodów, BYD Xi’an, przebył drogę prowadzącą przez cieśninę w ramach swojego pierwszego rejsu. Ma to być zapowiedź wzrostu ruchu morskiego w regionie po długim czasie posuchy, niemniej ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem.
Przez Kanał Sueski przepłynął kontenerowiec CMA CGM Osiris. Jest to pierwszy duży statek, który pokonał trasę w ramach nowo wprowadzonej obniżki mającej na celu zachęcenie dużych statków do poruszania się przez tę drogę wodną. W obliczu spadku ataków ze strony Huti oraz chęć zwiększenia ruchu żeglugowego w regionie, zarząd kanału wprowadził w związku z tym specjalną ofertę dla przewoźników.
Jedna z kluczowych przepraw żeglugowych świata wciąż źle znosi zmiany w globalnym transporcie morskim, do czego doprowadziły ataki na statki i okręty w wykonaniu jemeńskich bojowników Huti w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Stan ten utrzymuje się od końcówki 2023 roku. Teraz zarząd kanału ogłasza, że chce odzyskać dawną świetność, a głównym celem jest przywrócenie regularnej żeglugi z udziałem czołowych, światowych przewoźników.
Zarząd Kanału Sueskiego świętował wodowanie dwóch pierwszych holowników krajowej budowy. Pochodzące z egipskiej stoczni Safaga jednostki stanowią początek serii 10 zamówionych sztuk.
Choć za oknem fala letnich upałów, w globalnych łańcuchach dostaw już widać, że biznes przygotowuje się na Święta Bożego Narodzenia, nawet kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics po długotrwałym wzroście cen transportu pojedynczego kontenera morskiego na rynku pojawiła się chwilowa stabilizacja. Wysokie stawki nie są jednak jedynym wyzwaniem, z którym mierzy się transport morski.
Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.
Zarząd Kanału Sueskiego dokonał w marcu pierwszego, próbnego otwarcia Muzeum Kanału Sueskiego, w ramach którego zwiedzanie było bezpłatne. W niedalekiej przyszłości placówka ma stać się popularnym miejscem wizyt turystów zainteresowanych historią oraz działalnością jednej z najważniejszych tras morskich na świecie.
Na statku, który dwa miesiące temu został trafiony na Morzu Czerwonym rakietą Huti, znaleziono zwłoki ukraińskiego marynarza. Mężczyzna najpewniej się powiesił.
Jak podał Zarząd Kanału Sueskiego, do stoczni Suez Shipyard przybył masowiec MT Zografia. Jednostka pływająca pod banderą Malty została 16 stycznia trafiona pociskiem rakietowym w trakcie żeglugi przez wody Morza Czerwonego, ok. 140 km na północny zachód od jemeńskiego portu Salif. Choć nie znajdował się na niej żaden ładunek, bojownicy Huti dokonali ataku, gdyż statek płynął z Wietnamu do Izraela.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem