Transport i logistyka stanowią kluczowy element każdej gospodarki, łącząc różne sektory i zapewniając ich sprawne współdziałanie. Z tego powodu są one częstym wektorem ataków hakerskich, które mają na celu nie tylko zakłócenie harmonogramów dostaw, ale także kradzież poufnych danych, a niekiedy nawet całkowity paraliż operacji. Przejęcie kontroli nad jednym elementem łańcucha może spowodować bowiem infekcję całego systemu powiązanych ze sobą podmiotów, prowadząc do poważnych strat finansowych.
Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej, które odbyło się 10 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni, wiele miejsca poświęcono innowacjom w branży morskiej, w tym cyfryzacji. Podczas panelu „Cyberbezpieczeństwo i Żegluga Autonomiczna: Technologie na kursie: Systemy Autonomiczne, Sztuczna Inteligencja i Cyfrowa Odporność w Gospodarce Morskiej – Szanse, czy Zagrożenia?” szczegółowo przyjrzano się roli AI w tworzenie zarówno nowych możliwości rozwoju w branży morskiej.
Cyberatak na lotnisko w Bułgarii, gdzie w minioną niedzielę lądowała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, wpisuje się w szerszy problem zakłóceń sygnału GPS – informuje „Financial Times”. Z dokumentu Unii Europejskiej z maja wynika, że zakłócenia te mają charakter „systemowy i celowy”, a ich źródłem są działania Rosji i Białorusi.
Rosja może zostać pozbawiona częstotliwości radiowych dla lotnictwa cywilnego z powodu zagłuszania sygnału GPS nad Bałtykiem - przekazał w sobotę portal Moscow Times. Prawa do częstotliwości przyznaje Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - przypomniała agencja Bloomberg.
Antena w Okuniewie na terenie Obwodu Kaliningradzkiego oraz okolice Bałtyjska, gdzie stacjonuje rosyjska Flota Bałtycka i kompleks walki radioelektronicznej zostały wskazane jako jedne z lokacji, z których nadaje tzw. Baltic jammer, czyli zakłócacz systemów nawigacji satelitarnej, którego działania są odczuwalne na Bałtyku.
Duńczycy poinformowali, że podczas corocznego wydarzenie społeczno-politycznego Folkemødet na Bornholmie pływające tam promy zmagały się z zakłóceniami GPS. Duńska Służba Wywiadu Wojskowego ocenia, że zostały one wygenerowane przez Rosję.
Istotne źródło dostaw ropy i gazu do Europy i Azji może zostać zablokowane. Iran zapowiedział, że może zablokować Cieśninę Ormuz. Większym zagrożeniem wydają się jednak sytuacje, w których statki tracą sygnał GPS i wyłączają systemy identyfikacyjne. Według firmy Windward, zajmującej się analizą ruchu statków, od początku konfliktu między Izraelem a Iranem około tysiąca jednostek w Zatoce Perskiej odnotowało zakłócenia sygnałów z satelitów.
Rosja zakłóca sygnał GPS w rejonie Bałtyku od kilkunastu miesięcy. W ostatnich dniach działania te nasiliły się. Zdaniem analityka ds. wojskowości, Konrada Muzyki, NATO ma środki niekinetyczne, żeby temu przeciwdziałać. Nie robi tego, żeby nie odkrywać, jakie ma karty w zakresie wojny radioelektronicznej.
Rosja za sprawą „floty widmo”, czyli jednostek o trudnych do określenia powiązaniach własnościowych, omija międzynarodowe sankcje nałożone na rosyjski handel i eksport ropy naftowej. Mimo restrykcji, dzięki flocie widmo transport morski rosyjskiej ropy ma się znakomicie, co pozwala kwestionować sens istniejących obostrzeń.
Jak poinformowały filipińskie służby, chińskie statki oraz jednostki straż wybrzeża stosują fałszywe sygnały AIS, aby wprowadzać w błąd społeczność międzynarodową, zdezorientować władze i wzbudzić obawy społeczne. Ma to także być sprzeczne z postanowieniami o Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS).
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS