• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

„Japoński model” wykorzystania gazu płynnego (nie) dla Unii Europejskiej?

Niedawno skierowano do Parlamentu Europejskiego „Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii. W planie tym zespół ekspertów Komisji Europejskiej proponuje przyjęcie „japońskiego modelu” inwestycji w skroplony gaz ziemny (LNG), który ma zachęca do bezpośrednich inwestycji zagranicznych w projekty eksportowe LNG i koordynowanie wspólnych zakupów przez europejskich importerów.

09.04.2025, 10:06
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Port Gdańsk potrzebuje terenów rozwojowych. Rada Miasta zabrała głos

Podczas sesji Rady Miasta Gdańska, która odbyła się 27 marca, radni debatowali nad projektem uchwały dotyczącym wyrażenia opinii w sprawie zmiany granic portu morskiego w Gdańsku. Propozycja, przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury, zakłada rozszerzenie granic portu o pięć nowych lokalizacji oraz rezygnację z jednej. Obecnie obszar granic Portu Gdańsk obejmuje powierzchnię 16 tys. hektarów, jednak port potrzebuje terenów rozwojowych pod rozbudowę m.in. infrastruktury drogowej i kolejowej.

07.04.2025, 21:33
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Prezes Bulk Cargo: o sprzedaży udziałów niemieckiemu inwestorowi resort wiedział od 2022 r.

W połowie 2022 r. minister nadzorujący gospodarkę morską został poinformowany o procesie sprzedaży udziałów Bulk Cargo - Port Szczecin niemieckiej firmie Rhenus; w poszukiwaniu udziałowca najważniejszy był pakiet inwestycyjny – powiedział PAP prezes spółki Adam Czarnul.

13.01.2025, 15:46
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Analizowane przepisy budzą szereg trudności w ich interpretacji, co może stanowić pole do nadużyć skutkujących dalszym ograniczeniem swobody działalności gospodarczej i obrotu, a w najgorszym przypadku do zablokowania wielu transakcji. Źródłem problemu dla wielu podmiotów z branży morskiej i nie tylko jest regulacja wynikająca z art. 3d ustawy o portach i przystaniach morskich, która została wprowadzone 23 lutego 2023 roku.

17.10.2024, 20:20
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Gospodarowanie nieruchomościami w portach – konieczne są zmiany

Właścicielowi nieruchomości, również tych portowych, przysługuje na pierwszy rzut oka kilka mocnych uprawnień właścicielskich.

21.02.2024, 14:03
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Nauta oficjalnym właścicielem suchego doku SD I

21 listopada 2023 roku stanie się ważną datą w historii gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta. To właśnie dzisiaj oficjalnie podpisana została umowa, na mocy której stocznia przejęła suchy dok SD I, z którego dotychczas korzystała na zasadzie dzierżawy.

21.11.2023, 23:50
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Dlaczego konkurencyjność polskich firm jest tak ważna dla polskiego local contentu? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

O polskim local contencie w offshore wind rozmawiamy z radcą prawnym z Legal Marine, Mateuszem Romowiczem.

20.10.2023, 12:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 za nami

W ostatni piątek po raz 22 w Gdyni zebrali się reprezentanci sektora gospodarki morskiej, by w szerokim gronie rozmawiać o problemach i szansach branży.

16.10.2023, 23:15
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Jakie mogą być następstwa wprowadzenia przepisów dotyczących przysługującego Skarbowi Państwa prawa pierwokupu nieruchomości położonej w granicach portu lub przystani morskiej? Zapytaliśmy specjalistę.

31.01.2023, 21:20
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Porty: niekonstytucyjny pierwokup nieruchomości lub spółek dla Skarbu Państwa

W ostatnim czasie daje się zauważyć zintensyfikowane prace legislacyjne, których wspólnym mianownikiem jest nadmierne zabezpieczenie Skarbu Państwa. Prace te dotyczą w szczególności tematyki związanej z własnością nieruchomości i ewentualną uprzywilejowaną pozycją Skarbu Państwa w momencie przeniesienia własności leżących w granicach portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Portami takimi są porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, a więc tereny niezwykle atrakcyjne pod wieloma względami.

20.01.2023, 16:10
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.