Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Tegoroczna konferencja PIMEW-u odbyła się w Gdańsku i była jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w polskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej. W centrum uwagi znaleźli się inwestorzy, przedstawiciele administracji publicznej, spółek Skarbu Państwa, deweloperów, dostawców oraz… oczywiście kancelarii prawnych.
Nie mamy szansy konkurować ceną. Musimy podbijać rynki jakością, innowacyjnością, marką. To wnioski z debaty "Czy dzisiejszy przemysł stoczniowy w Polsce może być konkurencyjny?", która odbyła się podczas 5. Rejsu z Gospodarka Morską.
W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.
W akademickim środowisku morskim i nie tylko wielkie zainteresowanie wzbudziła informacja odnośnie zbudowania nowego żaglowca szkolnego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Biorąc pod uwagę wiek i stan mającego 44-lata Daru Młodzieży pojawia się pytanie, jaki będzie jego następca. Podczas Forum Gospodarki Morskiej 2025 rektor gdyńskiej uczelni morskiej przedstawił szereg informacji na ten temat.
Przyjęta pod koniec września uchwała rządowa „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” wywołała wiele emocji, gdyż zapowiada, że w ciągu kilku lat Uniwersytet Morski w Gdyni i Politechnika Morska w Szczecinie otrzymają zupełnie nowe jednostki, na których będą mogły realizować wpisaną w swoją misję praktykę morską rolę kształcenia przyszłych marynarzy.
Bałtycki offshore rośnie i sprawia, że w Polsce powstaje nowoczesny sektor gospodarki, oparty o produkcję komponentów, dostawy i usługi dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. „Offshore to nie tylko kilowaty zielonej energii, ale też impuls rozwojowy dla północnej Polski i wartość dodana płynąca z rozwoju tego sektora” – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Świat żeglugowy płynie – podobnie jak inne sektory – w kierunku AI. Sztuczna inteligencja jest coraz odważniej wprowadzana w przemyśle morskim, pierwsze autonomiczne jednostki są już na morzu. To jednak jasna strona technologii, bo jest też ciemna – cyberprzestępczość, wykorzystanie możliwości cyfrowych do niecnych celów. Żegluga wydaje się łatwym celem. Czy tak jest rzeczywiście? Być może tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej dostarczy nam odpowiedzi.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?