Po katastrofie „Jan Heweliusz” zatonął ponownie – w morzu kłamstw. Wiedziałem, że moja książka będzie nie tylko o tragedii promu, ale też o ułomnym państwie, o ofiarach, od których Polska się odwróciła - powiedział PAP Adam Zadworny, autor reportażu „Heweliusz. Tajemnica katastrofy na Bałtyku”.
Między zardzewiałymi torami suwnic wzdłuż nabrzeża dawnej stoczni 87-letni Herfinn Osland wciąż potrafi wskazać, gdzie 50 lat temu powstawał „Jan Heweliusz”. Tego promu nie da się zapomnieć - przyznaje dla PAP, w pierwszej rozmowie dla polskich mediów, inżynier z zakładu, w którym zbudowano statek.
W związku z konferencją prasową posła Kacpra Płażyńskiego i posłanki Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk, która odbyła się w 13 października br. przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., oraz pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacjami dotyczącymi postępowania na korzystanie z Publicznego Terminala Promowego, gdyński port przedstawił swoje stanowisko na ten temat. Jest to pokłosie reakcji na ogłoszone wyniki przetargu, podane do wiadomości publicznej na początku września.
Tegoroczni laureaci Złotych Kotwic na Baltexpo to głównie firmy znane na rynku, ale wśród nagrodzonych znalazł się też polski startup. Wszyscy wyznaczają trendy w polskiej gospodarce morskiej. Wręczenie Złotych Kotwic odbyło się w czasie zakończonych właśnie targów BALTEXPO w Gdańsku.
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. trwają intensywne prace nad nowymi promami, przeznaczonymi do żeglugi na Morzu Bałtyckim. Zwodowany w 2023 roku przyszły Jantar Unity niedługo wyruszy na próby morskie. Aktualnie trwają prace związane z malowaniem na jego kadłubie barw niedawno utworzonej spółki POLSCA Baltic Ferries.
30 maja 2025 r. Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Aktywów Państwowych objął na zasadach rynkowych udziały spółki Polskie Promy sp. z o.o. celem kontynuacji projektu pn. „Budowa i eksploatacja jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego”.
Powołanie spółki PolSca Baltic Ferries, która będzie dysponować promami pływającymi teraz pod znakami Unity Line i Polferries, ogłosił w piątek Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Nowy podmiot ma skuteczniej rywalizować z niemiecką i skandynawską konkurencją.
M/F Wolin został sprzedany przez Polską Żeglugę Morską, właściciela Unity Line, greckiemu armatorowi; będzie obsługiwał połączenia do Włoch i Albanii. Polski operator promowy ma wprowadzić nową jednostkę "Jantar”, a w 2026 r. kolejną, o nazwie "Bursztyn”.
Zespół stoczniowców z Stal-Rem z Gdańska bierze udział w budowie drugiego z serii promów Ro-Pax, jakie powstają w Stoczni Remontowej Shiprepair Yard. Aktualnie trwa montowanie ostatnich bloków nadbudówek.
Mająca swoją siedzibę w Gdyni Oksywie firma STAL Complex sp. z o.o. poinformowała 13 stycznia br. o ukończeniu budowy nadbudówki, która zostanie zamontowana na drugim budowanym promie ro-pax, jaki powstaje w gdańskiej stoczni Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, należącej do Remontowa Holding.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?